Lidl luopuu maitojuomien muovikorkeista

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-09-04
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Lidl poistaa muovikorkit laktoosittomista Pohjolan Meijeri -merkkinsä maitojuomatölkeistä. Korkit poistetaan kaikista laktoosittomista maitojuomista sekä laktoosittomasta piimästä lokakuun aikana. Korkiton tölkki säästää vuosittain muovia yli 30 000 kiloa.

Lidl luopuu oman Pohjolan Meijeri -merkkinsä maitojuomatölkkien muovisista korkeista. Korkit poistetaan kaikista laktoosittomista maitojuomista sekä laktoosittomasta piimästä. Korkit jäävät historiaan lokakuun aikana.

”Siirtymällä muovikorkeista perinteisempään tölkkimalliin vähennämme muovijätettä yli 30 000 kiloa vuodessa. Konkreettisesti luku vastaa yhteensä yli 60 lehmän painoa”, kertoo valikoimapäällikkö Tommi Lehmussaari.

Korkkien sijaan maitojuomissakin otetaan käyttöön muista maitotölkeistä tutut perinteiset kaatonokat, joka aukaistaan tuttuun tapaan tölkin ”siipiä” taivuttamalla.

Lidl korvaa myös Pohjolan Meijerin perusmaitotölkkien raakaöljypohjaisen muovikerroksen mäntyöljypohjaisella pinnoitteella. Uudet pinnoitteet tulevat rasvattomiin maitotölkkeihin sekä kevyt- ja täysmaitotölkkeihin myöhemmin syksyllä.

Lidlin tavoite on vähentää muovia kaupan omien merkkien tuotteista 20 prosenttia vuoden 2025 loppuun mennessä. Muovikorkkien poistaminen on yksi askel kohti tätä tavoitetta.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts

Uusimmat uutiset

Diageo testaa PulPacin paperisia Baileys-pulloja Barcelonan festivaaleilla

Diageo testaa kuivamuotoiltua kuitupulloa, joka koostuu 90-prosenttisesti paperista, jossa on ohut muovivuoraus ja foliotiiviste. Koe toteutetaan yhteistyössä PA Consultingin kanssa, joka on osa Bottle Collectivea yhdessä PA:n ja Pulpacin kanssa.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottlesx

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak