Suomen Lidl-myymälöissä ei enää myydä kertakäyttöisiä muovisia aterimia, laseja, juomapillejä eikä muovivartisia vanupuikkoja. Lidlin kesällä 2018 tekemä linjaus kertakäyttöisten muovituotteiden poistamisesta astui käytäntöön vuodenvaihteessa.
Kertakäyttömuovin katoaminen hyllyistä tarkoittaa noin 36 000 kiloa vähemmän muovia ja muovijätettä vuodessa.
Nämä ovat niitä konkreettisia tekoja, joita kauppana pystymme tekemään ympäristön hyväksi. Vanupuikon vaihtaminen toiseen on yksilön kannalta pieni teko, mutta kun kaikki vaihdamme, niin yhtäkkiä puhummekin vaikuttavista määristä, Lidl Suomen osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs kertoo.
Muovia kertakäyttöisissä tuotteissa on korvattu puupohjaisilla ja muilla kierrätettävillä tai maatuvilla materiaaleilla. Käytännössä esimerkiksi muovivartinen vanupuikko on vaihdettu paperivartiseen ja muovisten kertakäyttöaterimien tilalla on tällä hetkellä tarjolla uudelleenkäytettäviä puisia aterimia.
Lidl karsii myös pakkausmuovin käyttöä
Lidlin tavoite niin Suomessa kuin kansainvälisesti on vähentää viidennes muovista ketjun omien merkkien pakkauksista vuoden 2025 loppuun mennessä. Toinen tavoite on tehdä kaikista omamerkkituotteiden muovipakkauksista kierrätettäviä, myöskin vuoden 2025 loppuun mennessä.
Esimerkkejä muovin karsimisesta ovat pesuaineen tiivistämisen myötä pienentyneet pesuainepullot ja pähkinäpussit, joita on kutistettu sisällön pysyessä samana. Viime syksynä Lidl poisti myös muovikorkit laktoosittomista maitojuomista.
Muovia ei kuitenkaan vähennetä hävikin kustannuksella. Etsimme aina kokonaisuutena parasta ratkaisua, jolloin pakkaus suojaa ruokaa pilaantumiselta sisältämättä ylimääräistä muovia, Heinrichs jatkaa.