Lidl lanseeraa vegaaniset pihvit

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2020-01-16
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Lidl on tuonut kauppoihin vegaaniset Next Level -tuotteet. Tuoteperheeseen kuuluu Suomessa kolme tuotetta: vegeburgerpihvi, vegejauhis ja valmis vegehampurilainen. Tuotteiden hiilijalanjälki on vain kymmenyksen naudanlihapihvien ja ‑jauhelihan hiilijalanjäljestä.

Lidlin mukaan tuotteet muistuttava makunsa ja ulkonäkönsä puolesta hämmästyttävästi lihaa.

Next Level -tuotteet valmistetaan Saksassa. Niiden pääraaka-aineet herkkusieni sekä herne-, soija- ja vehnäproteiini ovat myös eurooppalaista alkuperää. Jo kasvipohjaisten raaka-aineiden ansiosta Next Level -tuotteiden hiilijalanjälki on vastaaviin lihatuotteisiin verrattuna alhainen, mutta päästöihin on kiinnitetty huomiota tuotannon kaikissa vaiheissa.

”Naudanlihaan verrattuna Next Level -tuotteiden hiilijalanjälki on noin 10 prosenttia. Raaka-aineiden, tuotannon, pakkauksen ja kuljetusten päästöt on pyritty minimoimaan. Jäljelle jäävät tuotantopäästöt kompensoidaan”, Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Riikka Pöllänen kertoo.

Lidl hyvittää Next Level -tuotteiden hiilijalanjäljen ClimatePartnerin metsänsuojeluprojektin kautta. Ohjelmassa Amazonin sademetsää suojellaan polttamiselta ja hakkuilta Portelissa Brasiliassa.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts

Uusimmat uutiset

Muovin kierrätystapojen aiheuttamista päästöistä paljastui isoja eroja

Uusi tutkimus paljastaa merkittäviä eroja muovipakkausten kierrätysmenetelmien vaikutukseta ilmastoon. Niin sanotun downcycling-menetelmän aiheuttamat ilmastovaikutukset ovat lähes yhtä suuret kuin muovin polttamisella.
Plastatervinningx

Trump ei halua "naurettavaa tukea paperipilleille"

Kaikkea maan ja taivaan välillä – näin voi tiivistää Donald Trumpin värikkään presidenttikauden alun.  Nyt huomion kohteeksi nousivat pillit!
sugrorx

Suomen McDonald's käyttää kotimaisia kuitukansia

McDonald'sin juomien muovikannet ovat historiaa, sillä ne on nyt korvattu kotimaisilla kuidusta valmistetuilla kansilla. Ravintolaketju jatkaa muovin vähentämistä asteittain.
McD_Kuitukannet_Kuvaoikeudet_Huhtamaki_hero-desktop

Vaihtaako Metsä valkean kraftlinerin valmistuksen ruokapakkauspapereiksi Husumissa?

Metsä Tissue ja Metsä Board suunnittelevat Husumin tehtailla BM2:n tuotannon muuttamista. Jos investointi toteutuu, tehtailla voitaisiin valmistaa vuodessa noin 80 000 tonnia ruokapakkauspaperia sekä tiivispapereita.
Metsa-husumx