Lidl lanseeraa vegaaniset pihvit

JULKAISTU: 2020-01-16
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Lidl on tuonut kauppoihin vegaaniset Next Level -tuotteet. Tuoteperheeseen kuuluu Suomessa kolme tuotetta: vegeburgerpihvi, vegejauhis ja valmis vegehampurilainen. Tuotteiden hiilijalanjälki on vain kymmenyksen naudanlihapihvien ja ‑jauhelihan hiilijalanjäljestä.

Lidlin mukaan tuotteet muistuttava makunsa ja ulkonäkönsä puolesta hämmästyttävästi lihaa.

Next Level -tuotteet valmistetaan Saksassa. Niiden pääraaka-aineet herkkusieni sekä herne-, soija- ja vehnäproteiini ovat myös eurooppalaista alkuperää. Jo kasvipohjaisten raaka-aineiden ansiosta Next Level -tuotteiden hiilijalanjälki on vastaaviin lihatuotteisiin verrattuna alhainen, mutta päästöihin on kiinnitetty huomiota tuotannon kaikissa vaiheissa.

”Naudanlihaan verrattuna Next Level -tuotteiden hiilijalanjälki on noin 10 prosenttia. Raaka-aineiden, tuotannon, pakkauksen ja kuljetusten päästöt on pyritty minimoimaan. Jäljelle jäävät tuotantopäästöt kompensoidaan”, Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Riikka Pöllänen kertoo.

Lidl hyvittää Next Level -tuotteiden hiilijalanjäljen ClimatePartnerin metsänsuojeluprojektin kautta. Ohjelmassa Amazonin sademetsää suojellaan polttamiselta ja hakkuilta Portelissa Brasiliassa.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts

Uusimmat uutiset

Pakkausinnovaatiot puhuttivat Slushissa

Huhtamäki toi yhdessä teollisuusteknologia-alan pääomasijoitusyhtiö Emerald Venturesin kanssa yhteen pakkausalan, kasvuyritykset, alan asiantuntijat sekä sijoittajat järjestämällä yhteisen työpajan Slushissa.
IMG_6711

Kreppipaperikiriste lavan ympärille

Antalis on lanseerannut paperikiristeen. Paperikuidusta valmistettu Master’in- tuote on monomateriaalia, joten se on lajiteltavissa kartonkikeräykseen.
antalis

EU-parlamentti päätti omasta kannastaan pakkaus- ja pakkausjäteasetukseen

EU-parlamentti päätti omasta kannastaan, mutta vasta kevättalvella selviää, minkälainen pakkaus- ja pakkausjäteasetus Euroopan Unioniin saatiin.
Pääkirjoitus

Saarioinen Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu

Saarioinen Oy:n nykyisen toimitusjohtajan Matti Karppisen jäädessä eläkkeelle uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu Ilkka Brander.
1800x900matti-ja-ilkka