Tuulilasinpesutuotemerkki Lasol toteutti yhdessä LAB- ammattikorkeakoulun kanssa ilmeuudistusprojektin, jossa opiskelijat uudistivat Kesä Lasol -tuotesarjan myyntipakkaukset ja myymäläesillepanot.
Yhteistyö alkoi syksyllä 2022, jolloin Muotoiluinstituutin tuotekehitysprojektikurssilaiset saivat toimeksiannon Berner-konsernin omistaman ja valmistaman Lasol tuulilasinpesunestemerkin etiketti- ja esillepanouudistuksesta. Opiskelijoiden tehtävänä oli luoda Kesä Lasol -tuotesarjan myyntipakkauksesta ja myymäläesillepanoista erottuvat, houkuttelevat ja näyttävät.
Lasolin antaman briefin jälkeen opiskelijat aloittivat suunnittelutyön viidessä pienryhmässä. Jokainen opiskelija sai halutessaan pitchata oman ideansa tai yhteisen ryhmäidean Lasolille, jonka jälkeen toimeksiantaja antoi palautetta, miten ideoita voisi vielä hioa eteenpäin. Kolmannen katselmukseen jälkeen yksi suunnitelmista valittiin jatkotyöstöön.
Lopullisen konsepti-idean takana oli opiskelija Emmi Koskenvesa ryhmänsä kanssa. Aineistoihin yhdistettiin yksityiskohtia myös toisen ryhmän ehdotuksesta, kuten pieni punainen auto vahvistamaan käyttöyhteyttä.
Ideassa hyödynnettiin digipainomenetelmän mahdollisuuksia tuottamalla sarja vaihtuvia etikettejä. Aineistot tehtiin ryhmän toimesta painovalmiiksi yhdessä Lasol-tiimin kanssa alkuvuodesta 2023.
Uudet Kesä Lasol -tuotteet löytyvät Lasol-jälleenmyyjiltä ympäri Suomen.