Suomeen asennettiin reilu vuosi sitten maamme ensimmäinen TOMRA R1 -pullonpalautusautomaatti, johon voi kerralla kaataa yli 100 tölkkiä ja muovipulloa. Nyt laitteita on asennettu eri puolille Suomea jo 30 kappaletta, ja lisää asennetaan loppusyksyn aikana. Laitteesta on tullut nopeasti pullonpalautuksen uusi mittapuu, sillä kuluttajat pitävät nopeasta ja helposta palautusprosessista, jossa tölkit ja muovipullot voi kaataa suoraan säkistä ja puhtain käsin.
TOMRA selvitti syyskuussa 2021 sekä kuluttajien että kauppiaiden kokemuksia R1-myymälöissä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Kyselyn toteutti Marketing Clinic. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä etuja TOMRA R1 -automaatti on tuonut kaupalle ja kuluttajille, sekä R1:n vaikutuksia palautuskäyttäytymiseen.
– Uusi ja helppo palautustapa on todella kuluttajien mieleen myös tämän tutkimuksen mukaan. Moni kuluttaja jopa valitsee ostospaikakseen myymälän, josta R1-automaatti löytyy, toteaa TOMRA Oy:n toimitusjohtaja ja Pohjois-Euroopan toiminnoista vastaava johtaja Lauri Kangaslahti.
Tutkimuksen perusteella TOMRA R1 -palautusautomaatin tärkeimmät edut kuluttajille ovat nopeus, vaivattomuus ja se, ettei pakkauksiin enää tarvitse koskea käsin. Kuluttajat arvostavat sujuvaa ja puhdasta pullonpalautusta.
Tutkimuksen mukaan R1-laitteisiin palautetaan kerralla isompia määriä kuin perinteisiin automaattimalleihin. Kaikissa R1-myymälöissä palautusmäärät ovatkin kasvaneet merkittävästi, joissakin tapauksessa jopa viisinkertaistuneet.
Pullonpalautusvolyymit ovat kasvaneet voimakkaasti korona-aikana. TOMRAn laitteiden kautta Suomessa palautettujen juomapakkausten määrä kasvoi vuonna 2020 7,1 prosenttia ja vuoden 2021 lokakuun loppuun mennessä edelleen 9,1 prosenttia. Kappalemäärissä mitattuna 10 kuukaudessa on siis palautettu jo 113 457 185 pakkausta enemmän verrattuna vuoteen 2020.