Kuluttajat ottivat TOMRA R1:n omakseen

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-11-17
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Suomeen asennettiin reilu vuosi sitten maamme ensimmäinen TOMRA R1 -pullonpalautusautomaatti, johon voi kerralla kaataa yli 100 tölkkiä ja muovipulloa. Nyt laitteita on asennettu eri puolille Suomea jo 30 kappaletta, ja lisää asennetaan loppusyksyn aikana. Laitteesta on tullut nopeasti pullonpalautuksen uusi mittapuu, sillä kuluttajat pitävät nopeasta ja helposta palautusprosessista, jossa tölkit ja muovipullot voi kaataa suoraan säkistä ja puhtain käsin. 

TOMRA selvitti syyskuussa 2021 sekä kuluttajien että kauppiaiden kokemuksia R1-myymälöissä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Kyselyn toteutti Marketing Clinic. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä etuja TOMRA R1 -automaatti on tuonut kaupalle ja kuluttajille, sekä R1:n vaikutuksia palautuskäyttäytymiseen.

– Uusi ja helppo palautustapa on todella kuluttajien mieleen myös tämän tutkimuksen mukaan. Moni kuluttaja jopa valitsee ostospaikakseen myymälän, josta R1-automaatti löytyy, toteaa TOMRA Oy:n toimitusjohtaja ja Pohjois-Euroopan toiminnoista vastaava johtaja Lauri Kangaslahti.

Tutkimuksen perusteella TOMRA R1 -palautusautomaatin tärkeimmät edut kuluttajille ovat nopeus, vaivattomuus ja se, ettei pakkauksiin enää tarvitse koskea käsin. Kuluttajat arvostavat sujuvaa ja puhdasta pullonpalautusta.

Tutkimuksen mukaan R1-laitteisiin palautetaan kerralla isompia määriä kuin perinteisiin automaattimalleihin. Kaikissa R1-myymälöissä palautusmäärät ovatkin kasvaneet merkittävästi, joissakin tapauksessa jopa viisinkertaistuneet.

Pullonpalautusvolyymit ovat kasvaneet voimakkaasti korona-aikana. TOMRAn laitteiden kautta Suomessa palautettujen juomapakkausten määrä kasvoi vuonna 2020 7,1 prosenttia ja vuoden 2021 lokakuun loppuun mennessä edelleen 9,1 prosenttia. Kappalemäärissä mitattuna 10 kuukaudessa on siis palautettu jo 113 457 185 pakkausta enemmän verrattuna vuoteen 2020.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Pohjoismaiden biomuoviyhdistys lobbaa EU:ssa

Pohjoismaiden biomuoviyhdistys on avannut uuden oven EU:ssa järjestettyään tapaamisen Pär Holmgrenin ja Jessica Roswallin kanssa Brysselissä.
bioplast

Stora Enso valmistautuu myymään metsiään Ruotsissa

Stora Enso valmistautuu myymään noin 12 prosenttia 1,4 milj. hehtaarin metsäomaisuudestaan Ruotsissa. Asia käy ilmi sen lyhytsanaisesta tiedotteesta.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Gallukselta tutkimusläpimurto: matta UV-mustesuihku

Gallus Group, joka on Heidelberger Druckmaschinen AG:n tytäryhtiö, kutsuu lanseeraustaan tutkimusläpimurroksi: Gallus MatteJet -teknologiaksi.
MatteJet_01x

Hollantilainen Albert Heijn myy jälleen muovipillejä

EU kieltää muovipillit, mutta se ei näytä estävän niiden myyntiä.
sugror-stor