Kotkamills aloittaa Kotkassa valmistettujen kartonkituotteiden viennin Yhdysvaltoihin. Yrityksessä tutkitaan mahdollisuutta avata USA:an myyntikonttori, mutta myös oman Pohjois-Amerikan tuotannon aloittamisen mahdollisuus on mietinnässä.
Pohjois-Amerikan elintarvikepakkausten markkinat ovat kasvussa. − Perustamalla myyntikonttorin pyrimme kasvamaan Pohjois-Amerikan valtavilla markkinoilla. Toimimalla lähellä markkinoita voimme parantaa asiakaspalvelua ja tarvittaessa kasvua tukee lähellä markkinoita rakennettu tai hankittu tuotanto. Oman tuotannon aloittaminen Pohjois-Amerikassa on visio, ja ensimmäiset askeleet sen tutkimiseen on jo tehty, Kotkamillsin toimitusjohtaja Markku Hämäläinen kertoo.
Myös USA:ssa on tehty päätöksiä, joilla pyritään vähentämään muovijätteen määrää. Kertakäyttökulttuurin hylkääminen on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty, koska brändinomistajien on seurattava kuluttajakäyttäytymistä. Toisaalta myös kuluttajat asettavat brändien suuntaan painetta edistää kestävää kehitystä ja vähentää muovin käyttöä. Suuret ketjut etsivätkin aktiivisesti kestävämpiä kertakäyttöisiä ratkaisuja ja kierrätettäviä vaihtoehtoja pakkauksilleen.
− Noutoruokakulttuuri on osa amerikkalaista elämäntapaa, jota ympäristöystävälliset tuotteemme voivat tukea. Kaikista vanhoista tavoista ei tarvitse luopua, koska uusia, ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja on tarjolla, toteaa Kotkamillsin kuluttajakartonkiliiketoiminnan johtaja Ari Tanninen.