Miten voimme lisätä kierrätetyn muovin käyttöä ruokapakkauksissa ilman, että ruuan laatu tai turvallisuus kärsivät? Tätä pohdittiin viime viikolla pidetyssä webinaarissa, jonka järjestivät Nestlé Nordic sekä polymeerien teollisten tutkimus- ja kehityspalveluiden globaali markkinajohtaja Norner. Pohjoismaisen webinaarin tavoitteena oli keskustella niistä haasteista ja mahdollisuuksista, joita ruokateollisuus kohtaa siirryttäessä käyttämään kierrätetystä muovista valmistettuja elintarvikepakkauksia.
– Kiinnostus ja osallistuminen webinaariin on ollut vaikuttavaa. Saimme yli 120 osallistujaa tasaisesti eri pohjoismaista. Webinaariin osallistui laaja joukko ruoka- ja juomateollisuuden, päivittäistavarakaupan ja teollisuuden yhdistysten edustajia sekä kansalaisjärjestöjä ja poliitikkoja. Me Nestléllä uskomme, että yritystoiminnan tulee kannustaa hyvään, ja yhteistyö on tässä avainsana. Tämä webinaari toimi loistavana alustana jakaa tietoa ja keskustella tärkeästä aiheesta, kertoi tapahtuman moderaattori Axel Heiberg-Andersen Nestléltä.
Vuoden 2020 alussa Nestlé julkaisi sitoumuksensa hankkia käyttöönsä jopa kaksi miljoona tonnia elintarvikekelpoista kierrätettyä muovia vuoteen 2025 mennessä. Yritys haluaa näin toimia suunnannäyttäjänä siirryttäessä kierrätysmuovin käyttöön uusien muovipakkausten tuottamisen sijaan.
Webinaarissa esiteltiin muun muassa konkreettisia toimia, joilla Nestlé aikoo vähentää, uudelleenkäyttää ja kierrättää muovipakkauksia Pohjoismaissa. Yhtiön Nordic Head of Sustainability Birgitte Krenk esitteli avauspuheenvuorossaan yrityksen antamaa ilmastolupausta, jolla Nestlé on sitoutunut nollaamaan ilmastopäästönsä vuoteen 2050 mennessä. Nornerin markkinointipäällikkö Ole Jan Myhre puolestaan kertoi, miten elintarviketasoista kierrätettyä muovia voidaan valmistaa. Myhre kuvasi myös lukuisia esteitä ja mahdollisuuksia, joita teollisuus tulee kohtaamaan siirtymän aikana. Lisäksi webinaarissa käsiteltiin alaa koskevia lainsäädäntöprosesseja sekä elintarviketasoisen kierrätetyn muovin markkinaa.
Nestlé on tehnyt sitoumuksen, jonka mukaan kaikki yhtiön käyttämät pakkaukset ovat kierrätettäviä tai uudelleen käytettäviä vuoteen 2025 mennessä. Yritys edistyy tavoitteessaan kohti jätteetöntä tulevaisuutta, sillä vuonna 2019 kaikista yrityksen muovipakkauksista 66 prosenttia oli kierrätettäviä tai uudelleenkäytettäviä.