Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) esittää Keskon ja Heinon Tukun välisen yrityskaupan kieltämistä. Kesko kertoi toukokuussa ostavansa Heinon Tukku Oy:n perheyhtiö Tukkuheino Oy:ltä ja henkilöomistajilta. Kilpailuviraston mukaan yrityskauppa vähentäisi merkittävästi kilpailua päivittäistavaroiden myynnissä foodservice-asiakkaille.
Kaupan toteutumisen kerrottiin edellyttävän KKV:n hyväksyntää sekä kaupan muiden ehtojen toteutumista. KKV on tänään tehnyt markkinaoikeudelle esityksen kaupan kieltämisestä, ja yrityskaupan käsittely jatkuu markkinaoikeudessa.
Keskon päivittäistavarakaupan toimialaan kuuluva Kespro-liiketoimintayksikkö tarjoaa foodservice-palveluja ja harjoittaa tukkukauppaa. Myös Heinon Tukku on päivittäistavaroiden tukkukauppa, jonka pääasiallisia asiakkaita ovat foodservice-sektorin toimijat. Molemmat yrityskaupan osapuolet ovat laajaa tuotevalikoimaa tarjoavia yleistukkuja, jotka palvelevat foodservice-asiakkaita valtakunnallisesti.
KKV:n selvitysten mukaan Keskon ja Heinon Tukun yhdistyminen johtaisi määräävään markkina-asemaan yleistukkujen markkinoilla ja siten kilpailun olennaiseen vähentymiseen. Selvitysten perusteella Keskon ja Heinon Tukun yhteinen markkinaosuus nousisi jopa 60–70 prosenttiin yleistukkujen markkinalla.
Keskon mukaan yrityskauppa kehittäisi koko toimialaa.
”Foodservice-markkina on Suomessa erittäin pirstaloitunut ja kilpailtu. Meidän näkemyksemme mukaan yrityskaupan myötä tarjonta kasvavassa foodservice-markkinassa monipuolistuu. Toteutuessaan yrityskauppa tuo merkittäviä hyötyjä Kespron ja Heinon Tukun asiakkaille ja tavarantoimittajille eli se kehittää koko toimialaa. Foodservice-liiketoiminnan kehittäminen on keskeisessä roolissa Keskon päivittäistavaratoimialan strategiassa”, päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli toteaa.