Ennätysmäärä asiakkaita kokeili käsiskanneria tänä keväänä palvelua pilotoivissa S-ruokakaupoissa. Nyt palvelu laajenee myös Järvenpään Prismaan. Pakkaamalla ostokset suoraan kassiin jo kauppaa kiertäessä jonottaminen vähenee.
Neljässä S-ruokakaupassa on viime lokakuusta asti testattu Kerää ja skannaa -palvelua. Käyttäjien määrä on kasvanut huomattavasti tänä keväänä. Pilottimyymälöissä jo noin 15 prosenttia myymälässä asioivista asiakasomistajista käyttää –palvelua ostostensa tekemiseen.
– Osa asiakkaista on tänä keväänä kiinnittänyt erityistä huomiota kaupassa turvavälin pitämiseen myös pakkaustilanteessa. Lisäsimme huhtikuussa pakkaustasoille tilanjakajat. Pilottimyymälöissä asiakkaat ovat huomanneet Kerää ja skannaa -palvelun käteväksi tavaksi skannata ja pakata ostokset jo myymälää kiertäessä, jolloin ei kassalle ei maksun jälkeen tarvitse jäädä pakkailemaan ostoksia, kertoo Raimo Vellamo, Prisma Järvenpään johtaja.
– Kauppareissu ja kassalla asiointi sujuu sutjakkaammin, kun kassalla voi näyttää vain yhden viivakoodin, vaikka ostoksia olisi kertynyt monta kassillista. Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään vain koronakevään ilmiöstä, vaan asiakkailta on tullut Kerää ja skannaa -palvelusta paljon innostunutta palautetta, sanoo tilanhallintajohtaja Veera Vuorinen S-ryhmän marketkaupasta.
Palvelu on käytössä Espoossa Prisma Olarissa, Tuusulan S-marketissa, Jyväskylässä Prisma Keljossa sekä 3.6. alkaen myös Prisma Järvenpäässä.
Asiakas ottaa käsiskannerin mukaansa myymälän sisäänkäynniltä ja skannaa ostoksensa sitä mukaa, kun kerää niitä ostoskassiin. Skanneri palautetaan pikakassojen luo. Palautuksen yhteydessä asiakas tulostaa koontikuitin, joka maksetaan pikakassalla ja kassalla jonottaminen ja pakkaaminen jää väliin. Palvelu tarjotaan yksinoikeudella täysi-ikäisille S-ryhmän asiakasomistajille.
Asiakkaat suhtautuvat uusiin asioimista sujuvoittaviin palveluihin innostuneesti. Kerää ja skannaa -palvelua käyttäneet asiakkaat ovat pitäneet palvelua hyvänä ja 80 % käyttäisi palvelua myös jatkossa, osoitti S-ryhmän asiakastyytyväisyyskysely.
Asiakkaat ovat mukauttaneet kaupassa käynnin totuttuja tapoja kevään koronaepidemian aikana. Asiakkaat välttävät perinteisiä kauppojen kiireaikoja ja ajoittavat ostosten tekoa hiljaisempiin hetkiin ja eri ajankohtiin päivän aikana.
Käsiskannerit puhdistetaan jokaisen asiakkaan jälkeen.