Kerää ja skannaa -palvelusta tuli suosittu koronakeväällä

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2020-06-04
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Ennätysmäärä asiakkaita kokeili käsiskanneria tänä keväänä palvelua pilotoivissa S-ruokakaupoissa. Nyt palvelu laajenee myös Järvenpään Prismaan. Pakkaamalla ostokset suoraan kassiin jo kauppaa kiertäessä jonottaminen vähenee.  


Neljässä S-ruokakaupassa on viime lokakuusta asti testattu Kerää ja skannaa -palvelua. Käyttäjien määrä on kasvanut huomattavasti tänä keväänä. Pilottimyymälöissä jo noin 15 prosenttia myymälässä asioivista asiakasomistajista käyttää –palvelua ostostensa tekemiseen.

– Osa asiakkaista on tänä keväänä kiinnittänyt erityistä huomiota kaupassa turvavälin pitämiseen myös pakkaustilanteessa. Lisäsimme huhtikuussa pakkaustasoille tilanjakajat. Pilottimyymälöissä asiakkaat ovat huomanneet Kerää ja skannaa -palvelun käteväksi tavaksi skannata ja pakata ostokset jo myymälää kiertäessä, jolloin ei kassalle ei maksun jälkeen tarvitse jäädä pakkailemaan ostoksia, kertoo Raimo Vellamo, Prisma Järvenpään johtaja.

– Kauppareissu ja kassalla asiointi sujuu sutjakkaammin, kun kassalla voi näyttää vain yhden viivakoodin, vaikka ostoksia olisi kertynyt monta kassillista. Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään vain koronakevään ilmiöstä, vaan asiakkailta on tullut Kerää ja skannaa -palvelusta paljon innostunutta palautetta, sanoo tilanhallintajohtaja Veera Vuorinen S-ryhmän marketkaupasta.

Palvelu on käytössä Espoossa Prisma Olarissa, Tuusulan S-marketissa, Jyväskylässä Prisma Keljossa sekä 3.6. alkaen myös Prisma Järvenpäässä.

Asiakas ottaa käsiskannerin mukaansa myymälän sisäänkäynniltä ja skannaa ostoksensa sitä mukaa, kun kerää niitä ostoskassiin. Skanneri palautetaan pikakassojen luo. Palautuksen yhteydessä asiakas tulostaa koontikuitin, joka maksetaan pikakassalla ja kassalla jonottaminen ja pakkaaminen jää väliin. Palvelu tarjotaan yksinoikeudella täysi-ikäisille S-ryhmän asiakasomistajille.

Asiakkaat suhtautuvat uusiin asioimista sujuvoittaviin palveluihin innostuneesti. Kerää ja skannaa -palvelua käyttäneet asiakkaat ovat pitäneet palvelua hyvänä ja 80 % käyttäisi palvelua myös jatkossa, osoitti S-ryhmän asiakastyytyväisyyskysely.

Asiakkaat ovat mukauttaneet kaupassa käynnin totuttuja tapoja kevään koronaepidemian aikana. Asiakkaat välttävät perinteisiä kauppojen kiireaikoja ja ajoittavat ostosten tekoa hiljaisempiin hetkiin ja eri ajankohtiin päivän aikana.

Käsiskannerit puhdistetaan jokaisen asiakkaan jälkeen.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko