Kahvin alkuperä jäljitetään QR-koodilla

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2020-01-16
PÄIVITETTY: 2023-01-18


IBM lanseeraa Thank My Farmer -sovelluksen, jonka avulla voidaan kahvin alkuperä aina viljelijään saakka. Sovellus toimii pakkauksen QR-koodilla ja lohkoketjuteknologialla. Euroopassa QR-koodit tulevat ensiksi Beyers Koffie -paahtimon Beyers 1769 -tuotteisiin.

Kahvia nautitaan maailmalla yli puoli miljardia kuppia vuodessa. Kuluttajat ovat IBM:n mukaan yhä tarkempia juomansa kahvin alkuperästä ja he ostaisivat mieluiten kestävän viljelyn periaatteita noudattaen kasvatettua ja vastuullisesti tuotettua kahvia. Lohkoketjuteknologia toimii avaimena jäljitettävyyteen.

Lohkoketjuteknologia yhdistää kaikki kahvin toimitusketjun osapuolet, yksinkertaistaa tietojen vaihtoa sekä maksujen seurantaa ja lisää turvallisuutta. Lohkot muodostavat pysyvän tapahtumien ketjun eikä lohkoon kirjattuja tapahtumatietoja voida muuttaa jälkikäteen. Seuraavan tapahtuman tiedot kirjataan uuteen lohkoon ja edeltävä lohko sopii ainoastaan seuraavaan lohkoon. Jokaisella toimijalla on tarkka kopio tiedoista, ja lisäykset lohkoketjuun jaetaan koko verkostossa kunkin toimijan lupatason perusteella.

Thank My Farmer -sovellus on IBM Food Trust -alustalla toimiva kahvin alkuperää jäljittävä lohkoketjuratkaisu. Sovelluksessa tiedot kahvin alkuperästä esitetään vuorovaikutteisella kartalla ja käyttäjä voi sen avulla helposti tutustua ostamansa kahvin koko tuotantoketjuun. Thank My Farmer -sovellus myös esittelee kahvilayhteisöjen kestävyyshankkeita ja mahdollisuuksia tukea niitä. Sovellus parantaa kahvin toimitusketjun läpinäkyvyyttä ja lisää siten painetta tuotannon vastuullisuuteen.

Lohkoketjuteknologiaa hyödyntävän sovelluksen esittelivät IBM ja Farmer Connect CES-messuilla Las Vegasissa.

Mobiilisovellus tulee markkinoille vuoden 2020 alussa. Yhdysvalloissa ja Kanadassa QR-koodit tulevat ensin 1850-merkkisen premium-alkuperäiskahvin pakkauksiin. Euroopassa QR-koodit tulevat puolestaan Beyers Koffie -paahtimon Beyers 1769 -tuotteisiin.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce