Hiilijalanjälki texmex-tuotteiden pakkauksiin

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2021-02-05
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Orkla Suomi tuo keväällä kauppoihin vegaanisen Frankful-brändin, jonka kaikkiin pakkauksiin on merkitty tuotteen hiilijalanjälki. Brändin valikoimaan kuuluu 12 eri tuotetta tortilloista dippeihin, salsoihin ja kasviproteiineihin. Tuotteet on kehitetty niin, että niistä jäisi mahdollisimman pieni hiilijalanjälki.

– Kuluttajat haluavat suosia yhä enemmän tuotteita, jotka tekevät hyvää sekä ihmisille että ilmastolle. Frankful on brändi, jonka kaikilla tuotteilla on pieni ilmastovaikutus, mikä on saatu aikaan tarkalla raaka-aineiden valinnalla, toimimalla fiksusti hävikin kanssa ja suunnittelemalla parempia pakkauksia, kertoo Frankfulin markkinoinnista vastaava Vesa Vainio.

Orklan Sustainable Life -kuluttajatutkimuksen mukaan 66 % suomalaisista haluaa suosia tuotteita, joilla on pienempi ilmastovaikutus. Lukema on Pohjoismaiden korkein. Frankful -tuotteiden pakkauksissa kerrotaan jokaisen tuotteen hiilijalanjälki. Ruotsin RISE-instituutin (Research Institutes Of Sweden) kehittämissä laskelmissa on huomioitu koko tuotantoketju aina raaka-aineiden tuotannosta tuotteiden valmistukseen ja kuljetukseen.

– Tuotannossa syntyy aina jonkin verran hävikkiä, mutta Frankfulilla nämäkin määrät on pelastettu. Esimerkiksi Frankful Taco Sauce ja Tangy Apple Salsa sisältävät aiemmista tuotantoeristä ylijäänyttä tomaattikastiketta, ja rapeat tortillalastut on valmistettu epätasalaatuisista tortillaletuista, jotka muuten olisivat menneet hukkaan, kertoo Vainio.

Pieneen ilmastojälkeen vaikuttavat Frankful-tuotteissa etenkin eläinperäisten tuotteiden korvaaminen kasvipohjaisilla.

– Kasvipohjaisuuden lisäksi Frankfulin salsa- ja kastikepurkkien koot on pidetty sopivan pieninä, jotta texmex-pöydälle tyypilliseltä salsahävikiltä vältyttäisiin. Myös tortillalettujen pussit ovat uudelleen suljettavia, Vainio kertoo.

Frankful-tuotteet tulevat markkinoille 1.3. alkaen.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Antalis aloitti yhteistyön liimajätin kanssa

Maailman suurimmasta liimayhtiöstä H.B. Fullerista sekä paperi- ja pakkaustukkuri Antaliksesta tuli strategisia kumppaneita.
Antalis

InterSystem laajenee Suomeen

InterSystem perustettiin Ruotsissa vuonna 1989, joten se juhlii nyt 35. vuottaan. InterSystem laajensi myyntiä Norjaan vuonna 2014 ja vuonna 2021 se teki saman Tanskassa. Nyt on Suomen vuoro.
Finland_InterSystem-palletizerx

Tätä on luvassa Sign Print&Pack -messuilla Odensessa syyskuun puolivälissä

Enää on reilu viikko aikaa Sign Print&Pack -messuihin Tanskassa. AGIn Lars Jensen ja Daniel Wahlgren, mitä voimme odottaa tämän vuoden messuilta Odensessa?
FotoJet-99x

Innovaatiot ja kestävyys teemana Fachpackissa syyskuun lopulla

Pakkausteollisuuden johtajat, innovaattorit ja asiantuntijat kokoontuvat jälleen Fachpack-messuille Saksan Nürnbergiin 24.–26. syyskuuta 2024. Nürnberg Messe lupaa tarjota laajan valikoiman innovaatioita, kestävän kehityksen ratkaisuja ja verkostoitumismahdollisuuksia, mikä houkuttelee kävijöitä kaikkialta maailmasta, Ruotsia ja Suomea myöden.  
Messegeschehen / Fair activities in general