Orkla Suomi tuo keväällä kauppoihin vegaanisen Frankful-brändin, jonka kaikkiin pakkauksiin on merkitty tuotteen hiilijalanjälki. Brändin valikoimaan kuuluu 12 eri tuotetta tortilloista dippeihin, salsoihin ja kasviproteiineihin. Tuotteet on kehitetty niin, että niistä jäisi mahdollisimman pieni hiilijalanjälki.
– Kuluttajat haluavat suosia yhä enemmän tuotteita, jotka tekevät hyvää sekä ihmisille että ilmastolle. Frankful on brändi, jonka kaikilla tuotteilla on pieni ilmastovaikutus, mikä on saatu aikaan tarkalla raaka-aineiden valinnalla, toimimalla fiksusti hävikin kanssa ja suunnittelemalla parempia pakkauksia, kertoo Frankfulin markkinoinnista vastaava Vesa Vainio.
Orklan Sustainable Life -kuluttajatutkimuksen mukaan 66 % suomalaisista haluaa suosia tuotteita, joilla on pienempi ilmastovaikutus. Lukema on Pohjoismaiden korkein. Frankful -tuotteiden pakkauksissa kerrotaan jokaisen tuotteen hiilijalanjälki. Ruotsin RISE-instituutin (Research Institutes Of Sweden) kehittämissä laskelmissa on huomioitu koko tuotantoketju aina raaka-aineiden tuotannosta tuotteiden valmistukseen ja kuljetukseen.
– Tuotannossa syntyy aina jonkin verran hävikkiä, mutta Frankfulilla nämäkin määrät on pelastettu. Esimerkiksi Frankful Taco Sauce ja Tangy Apple Salsa sisältävät aiemmista tuotantoeristä ylijäänyttä tomaattikastiketta, ja rapeat tortillalastut on valmistettu epätasalaatuisista tortillaletuista, jotka muuten olisivat menneet hukkaan, kertoo Vainio.
Pieneen ilmastojälkeen vaikuttavat Frankful-tuotteissa etenkin eläinperäisten tuotteiden korvaaminen kasvipohjaisilla.
– Kasvipohjaisuuden lisäksi Frankfulin salsa- ja kastikepurkkien koot on pidetty sopivan pieninä, jotta texmex-pöydälle tyypilliseltä salsahävikiltä vältyttäisiin. Myös tortillalettujen pussit ovat uudelleen suljettavia, Vainio kertoo.
Frankful-tuotteet tulevat markkinoille 1.3. alkaen.