Gallukselta tutkimusläpimurto: matta UV-mustesuihku

Teksti:Sari Jarvinen
JULKAISTU: 2024-10-02
PÄIVITETTY: 2024-10-02

MatteJet verrattuna aiempaan painojälkeen. Lehdistökuva.

Gallus Group, joka on Heidelberger Druckmaschinen AG:n tytäryhtiö, kutsuu lanseeraustaan tutkimusläpimurroksi: Gallus MatteJet -teknologiaksi.

Labelexpo Americas 2024 -tapahtumassa esitelty uusi teknologia on merkittävä edistysaskel UV-mustesuihkussa. Premiummattapinta avaa markkinoita, joille on aiemmin ollut vaikea päästä pelkällä UV-teknologialla. Tämä koskee muun muassa viinietikettien markkinoita, Heidelberg kirjoittaa lehdistötiedotteessaan.

MatteJet kehitettiin Gallus Experience Centerissä St. Gallenissa yrityksen omana työnä. Labelexpo Americas 2024 -tapahtumassa Gallus esiintyi Heidelbergin kanssa. Yritysten edustajat kertoivat, miten kyseinen innovaatio ratkaisee yhden tärkeimmistä haasteista, joka on perinteisesti rajoittanut UV-mustesuihkuteknologian kasvua. Tämä tulee olemaan avainasemassa uuden kannattavan liiketoiminnan luomisessa, Gallus ilmoittaa.

Perinteisesti UV-mustesuihkutekniikka on tuottanut kiiltävän pinnan, joka on estänyt sen käyttöä etiketeissä ja pakkauksissa – erityisesti huippuluokan segmenteissä, kuten viini- ja alkoholietiketeissä. Niissä tuotemerkkien omistajat ovat perinteisesti vaatineet hienostunutta mattapintaa.

Uusi Gallus MatteJet -teknologia tarjoaa valmistajan mukaan nopeita, kustannustehokkaita ja korkealaatuisia mattapintaisia viimeistelyvaihtoehtoja, jotka on integroitu suoraan digitaaliseen mustesuihkuprosessiin. Tämän vuoksi valmistaja saa ensimmäistä kertaa yhdellä napin painalluksella korkealaatuisen mattapinnan ilman, että mustetta tarvitsee vaihtaa tai pinnoitetta lisätä. Siksi ulkoisia jälkikäsittelyprosesseja tai erillisiä perinteisiä koneita ei tarvita.

Poistamalla yhden suurimmista esteistä, joka on perinteisesti rajoittanut UV-mustesuihkun käyttöä, Galluksen ratkaisu tarjoaa valmistajille mielenkiintoisen mahdollisuuden päästä käsiksi erittäin kannattavaan markkinasegmenttiin, jota aiemmin hallitsi offsetpainatus. Tärkeää on myös, että MatteJet mahdollistaa useammille valmistajille ja tuotemerkeille kuin koskaan digitaalisen painatuksen edut, kuten kannattavammat pienet painosmäärät, personoinnin ja tarpeen mukaan tapahtuvan painatuksen. Tämä on suuri askel alan digitaalisessa murroksessa.

Uusi teknologia on kehitetty yrityksen omana työnä Galluksen innovaatiokeskuksessa St. Gallenissa, Gallus Experience Centerissä. Lehdistökuva.

Uusimmat uutiset

Paul Jenkins ja joulukalenterit uutta Packnorth Award 2025 -kilpailussa

Nyt avautuivat kilpailun portit ja Pohjoismaiden suurimpaan pakkauskilpailuun, Packnorth Awardiin voi lähettää kilpailutöitä. Kerromme tässä lisää uusista kilpailuluokista ja juttelemme brittiläisen ThePackHubsin toimitusjohtajan Paul Jenkinsin kanssa, joka tuo kansainvälisyyttä tuomaristoon. Mitä trendejä hän näkee? Ja miten uusi PPWR-asetus vaikuttaa alaan?
top-9

Pack-IT: Näin pakkaukset houkuttelevat asiakkaita

Samaan aikaan, kun kauppojen hyllyt kilpailevat asiakkaiden huomiosta, kulisseissa käydään kiivasta innovaatiokamppailua. Canon kutsui 11. maaliskuuta pakkausteollisuuden koolle seminaariin, jossa keskityttiin pakkausten, myymälänäyttöjen ja kestävien ratkaisujen tulevaisuuteen
Canonx

Stora Enson megatehdas Oulussa käynnistyi – uusi linja on Euroopan nykyaikaisin

Puun kulutus kasvaa Stora Enson Oulun tehtaalla noin miljoona kuutiometriä vuodessa, kun uusi kuluttajapakkauskartonkilinja pääsee täyteen vauhtiin. Osa raaka-aineesta tulee Brasiliasta asti. Toimitukset asiakkaille alkavat viimeistään kesäkuun loppuun mennessä.   
Oulu stora enso

Onko tämä Legon viherpesua?

Lego on parhaillaan korvaamassa pahvipakkaustensa sisällä olevat pienet palikoita sisältävät muovipussit paperisiin. Vaihto tehdään ympäristösyistä – mutta miten asia oikeastaan on? Hollannissa eräs ympäristöaktivisti testasi paperipusseja ja teki hämmästyttävän löydön.
Lego1x

Jatka lukemista

Pack-IT: Näin pakkaukset houkuttelevat asiakkaita

Samaan aikaan, kun kauppojen hyllyt kilpailevat asiakkaiden huomiosta, kulisseissa käydään kiivasta innovaatiokamppailua. Canon kutsui 11. maaliskuuta pakkausteollisuuden koolle seminaariin, jossa keskityttiin pakkausten, myymälänäyttöjen ja kestävien ratkaisujen tulevaisuuteen
Canonx

Pakkaus, jolla on korvat ja sarvet

Italialainen juustovalmistaja Fratelli Spirini Soft Cheese todella tuo esiin tuotteensa alkuperän - eli lehmän - pakkauksensa suunnittelussa. Purkkia kiertävästä pahvista nousee mm. kaksi korvaa.
Muux

Biopohjainen muovi on yksi Lantmännenin monista uusista hankkeista

Lantmännenin tutkimussäätiö esitteli äskettäin uusia projekteja vuoden 2024 avoimessa haussa. Kymmenen miljoonaa kruunua sijoitetaan Lantmännenin elintarvike- ja bioenergia-alalla jalostusteollisuuteen. Hankkeiden joukossa on myös biopohjainen muovi.
annelie

Kosmetiikkapakkausten valkaistu sellukartonki voi aiheuttaa puolet suuremman hiilijalanjäljen kuin taivekartonki

Metsä Boardin uusien laskelmien mukaan kartongin valinta voi vähentää merkittävästi kauneudenhoito- ja kosmetiikkabrändien pakkausten hiilijalanjälkeä. Tutkimuksessa verrattiin Metsä Boardin kartonkeja Euroopan markkinoilla käytettyihin tuotteisiin.  IVL Swedish Environmental Research Institute varmensi Metsä Boardin arvioinnin.
kosmetiikka