Fazer keskittyy kuluttajatuotteisiin ja myy ravintolat

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-06-11
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Fazer-konserni keskittyy jatkossa kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaan. Ruokailupalvelujen tarjoaja Fazer Food Services on tarkoitus myydä Compass Group PLC:lle. Kauppa edellyttää Euroopan komission hyväksyntää.

Kaupan toteutuessa Fazer Food Services pystyy tiedotteen mukaan keskittymään liiketoimintansa mahdollisuuksiin ja hyödyntämään vahvuuksiaan paremmin. Compass Group PLC on maailman johtava ruokailupalveluiden tarjoaja, joka toimii 45 maassa. Fazer keskittyy toteuttamaan strategiaansa ja investoi kasvuun orgaanisesti ja yritysostojen kautta.

Fazer Food Services on Pohjoismaissa merkittävä ruokailupalveluiden tarjoaja. Fazer Food Servicesillä on 1 000 ravintolaa, joista 500 Suomessa, 230 Ruotsissa, 150 Tanskassa, 120 Norjassa ja tuotantokeittiö Virossa. Henkilökunnan määrä on 7 000.

Fazer-konserni on monialainen yhtiö, jossa kuluttajaliiketoiminnalla ja ruokailupalveluilla ei juurikaan ole keskinäisiä synergiaetuja.

“Kaikilla Fazerin liiketoiminnoilla on erinomaiset kasvumahdollisuudet, mutta jokaisella on omat erityiset investointitarpeensa. Tästä johtuen olemme päättäneet yhtenäistää konsernin liiketoimintaportfoliota voidaksemme keskittyä näihin kasvumahdollisuuksiin. Olemme erittäin iloisia, että olemme sopineet Fazer Food Servicesin myynnistä Compass Group PLC:lle. Fazer Food Services voi kaupan toteutuessa aloittaa uuden vaiheen, jossa se saa vahvaa tukea kasvaa ja kehittää edelleen liiketoimintaansa. Fazer-konserni puolestaan aikoo hyödyntää yrityskaupasta saatavat varat kasvustrategiansa toteuttamiseen”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce