Fazer investoi lisää kauratuotteisiin

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2019-11-21
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Fazer investoi lisää kauratuotteisiin. Kauramyllyliiketoiminnan kapasiteetti tulee kaksinkertaistumaan, kun yritys investoi yli 30 miljoonaa euroa myllyliiketoimintansa laajentamiseen Lahdessa ja Lidköpingissä, Ruotsissa.

Kauran kysyntä maailmalla on tiedotteen mukaan kovassa kasvussa, ja tämän strategisen investoinnin tavoite on tehdä Fazerista johtava kasvipohjaisia tuotteita tarjoava toimija Pohjois-Euroopassa.

Arvoltaan 30 miljoonan euron investointi tulee jakautumaan tasan Lahden ja Lidköpingin myllyjen kesken. Fazer rakentaa kaksi myllyä, mikä kaksinkertaistaa yhtiön kaurakapasiteetin. Kun laajennukset on saatu päätökseen, Fazer on Pohjoismaiden suurin kauramylläri ja yksi Euroopan johtavista.

”Kauraan liittyvä myllyliiketoimintaosaaminen sekä tutkimus- ja tuotekehitystyö tulevat tulevaisuudessa olemaan yhä keskeisemmässä roolissa yhtiömme strategiassa. Myllykapasiteetin kaksinkertaistaminen tarjoaa myös uusia työllistymismahdollisuuksia”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

“Paikallisista raaka-aineista tuotetulle ravitsevalle kasvipohjaiselle ruualle on kasvava kuluttajakysyntä”, jatkaa Vitzthum.

Fazerin uusin kauraan liittyvä innovaatio on kauraöljy. Alku Kauraöljy on täysin uudenlainen, suomalaisesta kaurasta valmistettu kauratuote. Tyylikkääseen 250 ml:n lasipulloon pakattuun kauraöljyyn on uutettu kauran parhaat osat ja sitä on saatavana kahtena makuvarianttina: maustamaton ja sitruuna. Uutuudet ovat kaupoissa marraskuussa 2019.

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service

Tampereella kehitetään biomateriaaleja

VTT, Tampereen ammattikorkeakoulu ja rakennus- sekä pakkausalaan liittyvät yritykset kehittävät kestävämpiä ja ympäristöystävällisempiä materiaaleja uusiin sovelluksiin. BeLight-hankkeen tavoitteena on myös verkostoituminen, kansainvälistyminen sekä muovin kiertotalouden mukaiset uudet liiketoimintamahdollisuudet.
belight-hanke-tampere-banneri

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce