Etiketti iso tekijä ostopäätöksessä

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-12-19
PÄIVITETTY: 2023-12-20

UPM Raflatacin joulukuussa julkaistu neuromarkkinointitutkimus osoittaa erilaisten etikettimateriaalien ja -pinnoitteiden muokkaavan kuluttajien käsityksiä ja edistävän ostamista.

Valkoviinien etiketteihin keskittyvä tutkimus tehtiin yhteistyössä pakkausarvoketjun kumppaneiden ARGEA:n, SenseCatchin, Kurzin ja Krämer Druckin kanssa.

Tulokset osoittavat, että etikettimateriaalilla ja viimeistelyillä on merkittävä rooli kuluttajien ostokäyttäytymisessä ja sen jälkeen osana ostosta saatua nautintoa. Tutkimus on tiivistetty kirjaan, jossa mukana on myös kestävän kehityksen pakkausasiantuntija, suunnittelija ja Pentawards-tuomariston jäsen Uwe Melichar. Kirja on saatavilla kolmella kielellä ja digitaalisena versiona.

Viinin etiketillä on keskeinen rooli siinä, päättääkö kuluttaja ostaa tuotteen vai ei. Wine.net-sivuston tekemän viinialaa koskevan tutkimuksen mukaan 82 prosenttia 2000 kuluttajan otoksesta luotti ensisijaisesti etikettiin valitessaan suosikkiviininsä. Myös monet muut tutkimukset ovat kommentoineet viinin koetun maun ja odotusten välistä yhteyttä ja sitä, miten niihin vaikuttavat etiketin väri, muoto, paperi, painotekniikka ja yleinen muotoilu.

Viinin etikettien suunnittelututkimuksen uudet neuromarkkinoinnin oivallukset toteutettiin tieteellisellä tutkimusmenetelmällä, jossa tutkittiin ihmisen aistien vuorovaikutusta kokonaiskuvan muodostamiseksi viinin ostajien ostopolusta.  Menetelmä on  suunniteltu analysoimaan kuluttajien visuaalisia vaikutelmia ja emotionaalisia havaintoja tarkkailemalla valkoviinietikettejä, tutkimalla hienojen koristeiden ja etikettimateriaalin kosketuksen merkitystä kuluttajien kokemuksiin, odotuksiin ja lopulta maistamiseen.

Tutkimuksessa arvioitiin 32 samanmuotoista ja -kokoista etikettiä, jotka valmistettiin yhdistämällä kuusi UPM Raflatacin toimittamaa paperityyppiä viiteen KURZ-viimeistelyyn. Jokaisen tarran grafiikka ja tekstisisältö olivat samat, mutta erosivat paperin ominaisuuksien (sävy, peittävyysaste, paksuus, karheusaste ja kosketusvaikutelma) ja parannuksien (väri, paksuus, kohokuviointi – kohokuviointi/kohokuvio – ja kiilto) suhteen.

Etiketit painoi teollisesti Krämer Druck, kuten todellisessa tuotantoprosessissa tapahtuu, luodakseen etiketin, joka oli identtinen hyllyltä löytyvän etiketin kanssa, joka sitten kiinnitettiin samanmuotoisiin ja -värisiin pulloihin. Sitten rekonstruoitiin koko asiakaspolku – hyllyn katsomisesta ja viinin valinnasta tuotteen maistelemiseen. Näytteen otti 30 saksalaista kuluttajaa (50 % naisia), jotka juovat valkoviiniä ja olivat iältään 25–56-vuotiaita.

Tutkimustulokset osoittavat, että etiketin ulkonäkö ja tuntoaisti vaikuttavat sen huomion herättämiseen hyllyssä ja tuotteen makuelämykseen niin koetun laadun kuin maun osalta. Mitä tulee ostokäyttäytymiseen, viinietiketin tehokkuus liittyi sen väriin, tuntoon, kontrastiin ja paperin viimeistelyn yhdistelmään.

Tuloksista tehdyt havainnot osoittivat seuraavaa:

Värit – kuluttajat ostavat mieluummin pulloja, joiden etiketeissä on kullattu ja kimalteleva pinta ja joissa on vaaleaa ja läpinäkymätöntä paperia.

Kosketus– ostajat pitävät kohokuvioidusta paperista, jossa on hyvä kohokuviointi, ja sileät kohokuvioidut pinnat ja kosketusvaikutelmat ovat houkuttelevia.

Kontrasti – kuluttajat houkuttelevat kontrastia ja pitävät parempana ominaisuuksia, kuten teksturoitua paperia, jossa on mattapintainen ja kiiltävä kohokuvioitu pinta.

Paperin viimeistely – yksittäisten yksityiskohtien tehokkuus riippuu elementtien yhdistelmästä.

Jatka lukemista

Uusi päällystämätön kartonki Holmen Iggesundilta

Invercote Touch on uusi päällystämätön kartonki Holmen Board & Paperilta. Se on suunniteltu vastaamaan kasvavaan kysyntään kestäviä ja visuaalisesti houkuttelevia pakkausmateriaaleja kohtaan, joiden tulee silti säilyttää hyvät paino-ominaisuutensa.
Igge-touchx

UPM sponsoroi Pentawardsia korostaakseen kestävää muotoilua

UPM laajentaa yhteistyötään kansainvälisen pakkaussuunnitteluyhteisön Pentawardsin kanssa ja ryhtyi sen yhdeksi pääsponsoreista.
pentawards

Uusi paperipakkaus korvaa laminoinnin

UPM Specialty Papers ja Fazer ovat yhteistyössä kehittäneet uudenlaisen pakkauksen Fazerin Kaurainen Riisipiirakoille. Perinteinen muovilaminoitu pakkauspaperi on korvattu edistyksellisellä paperisella ratkaisulla. Uusi pakkaus on tiedotteen mukaan paremmin kierrätettävä, eikä sen erityisominaisuuksista ole tingitty.
fazerx

Stora Ensolta uusi vuokapakkaus

Stora Enso esitteli PacTec-messuilla uuden vastuullisen elintarvikkeiden aaltopahvipakkauksen. Ondarove on kuitupohjainen ja helposti kierrätettävä vuokapakkaus, joka säästää materiaalia ja vähentää muovin käyttöä. Siihen voidaan painaa sekä sisä- että ulkopintaan.
stora ensoc

Uusimmat uutiset

Diageo testaa PulPacin paperisia Baileys-pulloja Barcelonan festivaaleilla

Diageo testaa kuivamuotoiltua kuitupulloa, joka koostuu 90-prosenttisesti paperista, jossa on ohut muovivuoraus ja foliotiiviste. Koe toteutetaan yhteistyössä PA Consultingin kanssa, joka on osa Bottle Collectivea yhdessä PA:n ja Pulpacin kanssa.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottlesx

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak