Etiketti iso tekijä ostopäätöksessä

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-12-19
PÄIVITETTY: 2023-12-20

UPM Raflatacin joulukuussa julkaistu neuromarkkinointitutkimus osoittaa erilaisten etikettimateriaalien ja -pinnoitteiden muokkaavan kuluttajien käsityksiä ja edistävän ostamista.

Valkoviinien etiketteihin keskittyvä tutkimus tehtiin yhteistyössä pakkausarvoketjun kumppaneiden ARGEA:n, SenseCatchin, Kurzin ja Krämer Druckin kanssa.

Tulokset osoittavat, että etikettimateriaalilla ja viimeistelyillä on merkittävä rooli kuluttajien ostokäyttäytymisessä ja sen jälkeen osana ostosta saatua nautintoa. Tutkimus on tiivistetty kirjaan, jossa mukana on myös kestävän kehityksen pakkausasiantuntija, suunnittelija ja Pentawards-tuomariston jäsen Uwe Melichar. Kirja on saatavilla kolmella kielellä ja digitaalisena versiona.

Viinin etiketillä on keskeinen rooli siinä, päättääkö kuluttaja ostaa tuotteen vai ei. Wine.net-sivuston tekemän viinialaa koskevan tutkimuksen mukaan 82 prosenttia 2000 kuluttajan otoksesta luotti ensisijaisesti etikettiin valitessaan suosikkiviininsä. Myös monet muut tutkimukset ovat kommentoineet viinin koetun maun ja odotusten välistä yhteyttä ja sitä, miten niihin vaikuttavat etiketin väri, muoto, paperi, painotekniikka ja yleinen muotoilu.

Viinin etikettien suunnittelututkimuksen uudet neuromarkkinoinnin oivallukset toteutettiin tieteellisellä tutkimusmenetelmällä, jossa tutkittiin ihmisen aistien vuorovaikutusta kokonaiskuvan muodostamiseksi viinin ostajien ostopolusta.  Menetelmä on  suunniteltu analysoimaan kuluttajien visuaalisia vaikutelmia ja emotionaalisia havaintoja tarkkailemalla valkoviinietikettejä, tutkimalla hienojen koristeiden ja etikettimateriaalin kosketuksen merkitystä kuluttajien kokemuksiin, odotuksiin ja lopulta maistamiseen.

Tutkimuksessa arvioitiin 32 samanmuotoista ja -kokoista etikettiä, jotka valmistettiin yhdistämällä kuusi UPM Raflatacin toimittamaa paperityyppiä viiteen KURZ-viimeistelyyn. Jokaisen tarran grafiikka ja tekstisisältö olivat samat, mutta erosivat paperin ominaisuuksien (sävy, peittävyysaste, paksuus, karheusaste ja kosketusvaikutelma) ja parannuksien (väri, paksuus, kohokuviointi – kohokuviointi/kohokuvio – ja kiilto) suhteen.

Etiketit painoi teollisesti Krämer Druck, kuten todellisessa tuotantoprosessissa tapahtuu, luodakseen etiketin, joka oli identtinen hyllyltä löytyvän etiketin kanssa, joka sitten kiinnitettiin samanmuotoisiin ja -värisiin pulloihin. Sitten rekonstruoitiin koko asiakaspolku – hyllyn katsomisesta ja viinin valinnasta tuotteen maistelemiseen. Näytteen otti 30 saksalaista kuluttajaa (50 % naisia), jotka juovat valkoviiniä ja olivat iältään 25–56-vuotiaita.

Tutkimustulokset osoittavat, että etiketin ulkonäkö ja tuntoaisti vaikuttavat sen huomion herättämiseen hyllyssä ja tuotteen makuelämykseen niin koetun laadun kuin maun osalta. Mitä tulee ostokäyttäytymiseen, viinietiketin tehokkuus liittyi sen väriin, tuntoon, kontrastiin ja paperin viimeistelyn yhdistelmään.

Tuloksista tehdyt havainnot osoittivat seuraavaa:

Värit – kuluttajat ostavat mieluummin pulloja, joiden etiketeissä on kullattu ja kimalteleva pinta ja joissa on vaaleaa ja läpinäkymätöntä paperia.

Kosketus– ostajat pitävät kohokuvioidusta paperista, jossa on hyvä kohokuviointi, ja sileät kohokuvioidut pinnat ja kosketusvaikutelmat ovat houkuttelevia.

Kontrasti – kuluttajat houkuttelevat kontrastia ja pitävät parempana ominaisuuksia, kuten teksturoitua paperia, jossa on mattapintainen ja kiiltävä kohokuvioitu pinta.

Paperin viimeistely – yksittäisten yksityiskohtien tehokkuus riippuu elementtien yhdistelmästä.

Jatka lukemista

Tätä on luvassa Sign Print&Pack -messuilla Odensessa syyskuun puolivälissä

Enää on reilu viikko aikaa Sign Print&Pack -messuihin Tanskassa. AGIn Lars Jensen ja Daniel Wahlgren, mitä voimme odottaa tämän vuoden messuilta Odensessa?
FotoJet-99x

Toisellakin Stora Enson työmaalla epäillään raakkurikosta

Stora Enson korjuutyömaa Kainuussa nousi otsikoihin 15. elokuuta, sillä siellä epäillään tapahtuneen törkeä luonnonsuojelurikos. Nyt yhtiön toiseltakin työmaalta on tehty ilmoitus.
raakkuiso

Raakkutuho käynnisti Stora Ensolla mittavat selvitykset

Törkeästä luonnonsuojelurikoksesta epäilty Stora Enso pysäytti hakkuut koko Suomessa kohteissaan, joissa on lakiin liittyviä suojelurajoituksia.
Raakkupuro_Juha Syväranta_AllecoOy

Flexican edustamat fleksopainon kulutustuotteet siirtyvät Marvacolle

Flexica Oy:n edustamat fleksopainon kulutustuotteet siirtyvät Marvaco Oy:lle 1.10.2024 alkaen Suomessa. Sopimukseen kuuluu Agergaard GmbH:n, Polymount BV:n, Polywest GmbH:n, Sandon Global Ltd:n, Swedev AB:n ja SWG GmbH:n tuotteita.
Flexica

Uusimmat uutiset

Tätä on luvassa Sign Print&Pack -messuilla Odensessa syyskuun puolivälissä

Enää on reilu viikko aikaa Sign Print&Pack -messuihin Tanskassa. AGIn Lars Jensen ja Daniel Wahlgren, mitä voimme odottaa tämän vuoden messuilta Odensessa?
FotoJet-99x

Innovaatiot ja kestävyys teemana Fachpackissa syyskuun lopulla

Pakkausteollisuuden johtajat, innovaattorit ja asiantuntijat kokoontuvat jälleen Fachpack-messuille Saksan Nürnbergiin 24.–26. syyskuuta 2024. Nürnberg Messe lupaa tarjota laajan valikoiman innovaatioita, kestävän kehityksen ratkaisuja ja verkostoitumismahdollisuuksia, mikä houkuttelee kävijöitä kaikkialta maailmasta, Ruotsia ja Suomea myöden.  
Messegeschehen / Fair activities in general

Aaltopahvituotanto keskittyy: Adara Pakkaus ostaa ER-Pahvityön

Aaltopahvin ja aaltopahvipakkausten valmistaja Adara Pakkaus Oy laajentaa liiketoimintaansa ostamalla Lahdessa sijaitsevan ER-Pahvityö Oy:n. Mutta mitä se tarkoittaa asiakkaille?
lahti

STOK Emballage haluaa voittaa Packnorth Awardin 2024

Viime viikkoina on ilmoittautunut runsaasti osanottajia Packnorth Award 2024 -kilpailuun. Yksi heistä on tanskalainen STOK Emballage, joka odottaa innolla palkintojenjakotilaisuutta Scanpack-messuilla lokakuussa.
STOKx