Erityisesti elintarvikkeissa tuote tai brändi erottuu kaupan hyllystä usein etiketin avulla. Ostopäätös voi perustua tuttuun ilmeeseen tai houkuttelevasti visualisoituun uutuuteen tai jäädä kokonaan tekemättä, jos pakkaus ei ole riittävän informatiivinen tai silmää miellyttävä.
Tänä vuonna 135 vuotta täyttävä Auraprint perustettiin alun perin Aura-lehden julkaisua ja painamista varten ja tuolloin toiminimeksi tuli Auran kirjapaino. Vuosien saatossa yritys on muokannut toimintaansa tarpeen ja markkinoiden muutosten mukaan: tuotevalikoimaa on päivitetty ja laajennettu lomakkeista tarraetiketteihin ja muihin etikettiratkaisuihin. Nyt Auraprint ratkoo asiakkaittensa yksilöllisiä etiketöintipulmia, ja yrityksen liikevaihdosta noin 95 prosenttia tulee etiketeistä.
Etiketit ovat korvanneet paljon suoraan pakkaukseen painamista muun muassa siksi, että niiden päivittäminen on yksinkertaisempaa. Sleeveri- ja vyöte-etiketeissä painopintaa on paljon, ja niiden avulla myös myymäläasetteluun saadaan lisää pelivaraa, kun tuotetiedot ja visuaalinen ilme saadaan esimerkiksi perinteisessä jauhelihapaketissa näkyviin yläpinnan lisäksi pakkauksen kylkiin. Auraprintillä painatuksia voidaan jatkaa myös etiketin liimapuolelle, jolloin painopinta-ala kasvaa entisestään.
– Vaadittavien merkintöjen määrä pakkauksissa on kasvanut ja kasvaa edelleen. Lisäksi monet asiakkaat haluavat lisätä pakkauksiin muuttuvaa tietoa. Digipaino mahdollistaa pienten erien tekemisen, joten sillä voidaan helposti toteuttaa esimerkiksi kampanja- tai kilpailuetikettejä, kertoo Auraprintin toimitusjohtaja Ilkka Ylipoti.
Lue lisää Pakkaus-lehden 2/2021 artikkelista.