Etiketillä esille

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-03-24
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Erityisesti elintarvikkeissa tuote tai brändi erottuu kaupan hyllystä usein etiketin avulla. Ostopäätös voi perustua tuttuun ilmeeseen tai houkuttelevasti visualisoituun uutuuteen tai jäädä kokonaan tekemättä, jos pakkaus ei ole riittävän informatiivinen tai silmää miellyttävä.

Tänä vuonna 135 vuotta täyttävä Auraprint perustettiin alun perin Aura-lehden julkaisua ja painamista varten ja tuolloin toiminimeksi tuli Auran kirjapaino. Vuosien saatossa yritys on muokannut toimintaansa tarpeen ja markkinoiden muutosten mukaan: tuotevalikoimaa on päivitetty ja laajennettu lomakkeista tarraetiketteihin ja muihin etikettiratkaisuihin. Nyt Auraprint ratkoo asiakkaittensa yksilöllisiä etiketöintipulmia, ja yrityksen liikevaihdosta noin 95 prosenttia tulee etiketeistä.

Etiketit ovat korvanneet paljon suoraan pakkaukseen painamista muun muassa siksi, että niiden päivittäminen on yksinkertaisempaa. Sleeveri- ja vyöte-etiketeissä painopintaa on paljon, ja niiden avulla myös myymäläasetteluun saadaan lisää pelivaraa, kun tuotetiedot ja visuaalinen ilme saadaan esimerkiksi perinteisessä jauhelihapaketissa näkyviin yläpinnan lisäksi pakkauksen kylkiin. Auraprintillä painatuksia voidaan jatkaa myös etiketin liimapuolelle, jolloin painopinta-ala kasvaa entisestään.
– Vaadittavien merkintöjen määrä pakkauksissa on kasvanut ja kasvaa edelleen. Lisäksi monet asiakkaat haluavat lisätä pakkauksiin muuttuvaa tietoa. Digipaino mahdollistaa pienten erien tekemisen, joten sillä voidaan helposti toteuttaa esimerkiksi kampanja- tai kilpailuetikettejä, kertoo Auraprintin toimitusjohtaja Ilkka Ylipoti.

Lue lisää Pakkaus-lehden 2/2021 artikkelista.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Mikroaallot vaihtoehtona muovinkierrätyksessä

Muovipakkausten kierrätyksessä vaihtoehtoina ovat mekaaninen tai kemiallinen kierrätys. Drupa-messuilla esiteltiin kolmas vaihtoehto kemiallisen kierrätyksen rinnalle. Siinä mikroaallot tekevät työn.
Florian-Turkx

EFI ajattelee laatikon ulkopuolelta – lanseerasi ainutlaatuisen painosysteemin aaltopahvipakkauksille

Drupa-messuilla EFI esitteli yhdessä Packsizen kanssa personoidun täysväripainatukseen aaltopahvipakkauksille.
EFI

Scanpack 2024 -messuohjelma on julkaistu!

Skandinavian suurimman pakkausalan messun, Scanpackin pääohjelma on julkaistu. Scanpack järjestetään Svenska Mässanissa Göteborgissa 22.–25. lokakuuta. Näyttelyssä on 400 näytteilleasettajaa ja lisäksi vierailijoille on tarjolla laaja, lähes sadan numeron ohjelma.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Nyt voi pantata God Morgonin mehupurkkeja

God Morgon aloitti yhteistyön Bowerin kanssa ja tarjoaa nyt panttia mehupurkeilleen. Tavoitteena on lisätä pakkausten kierrätystä tarjoamalla erilaisia etuja, kun pantti on rekisteröity.
God Morgon on yksi Ruotsin suurimmista mehuvalmistajista ja myy yli 15 miljoonaa mehupurkkia vuodessa Ruotsissa. Kuva: Lehdistökuva