Elintarvikkeiden markkinointia arvioiva lautakunta on aloittanut toimintansa vuoden 2023 alussa. Keskuskauppakamarin yhteydessä toimiva lautakunta on itsenäinen ja riippumaton. Se arvioi markkinoinnin asianmukaisuutta tapauskohtaisesti lausuntopyyntöjen perusteella.
Lautakunnan käynnistäjänä Keskuskauppakamarin kanssa toiminut Elintarviketeollisuusliitto haluaa edistää elintarvikeyritysten markkinoinnin itsesääntelyä ja vastuullisia käytäntöjä, joista hyötyvät sekä yritykset että kuluttajat.
Markkinointi on yrityksille tärkeä keino kertoa kuluttajille tuotteista ja niiden ominaisuuksista. Se on myös keskeinen osa elinkeinovapautta. Markkinointi edistää kilpailua yritysten kesken ja luo edellytyksiä sille, että kuluttajille on tarjolla laaja valikoima tuotteita, tietoa valintapäätöksiä varten ja edullisemmat hinnat.
Lausuntopyynnön elintarvikkeen markkinoinnista voi tehdä yksityishenkilö, elinkeinonharjoittaja tai muu yhteisö tai viranomainen. Lautakunta käsittelee pyynnön, jos elintarvikkeen markkinointi on suunnattu suomalaiselle kohdeyleisölle.
Lautakunta tarkastelee arvioinneissaan, noudattaako markkinointi Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja elintarvikkeiden markkinointia koskevaa tulkintaohjetta sekä Elintarviketeollisuusliiton laatimaa elintarvikkeiden markkinointiohjetta.
Myös yritykset voivat pyytää lautakunnalta ennakkolausunnon suunnittelemastaan elintarvikkeen markkinoinnista.