Miten koronaepidemia vaikuttaa elintarviketeollisuuteen ja pakkausalaan? Valtioneuvosto on määritellyt nekin yhteiskunnan kannalta kriittisiksi toimialoiksi. Lyhyellä tähtäimellä on selvää, että ruokaa ja niiden pakkaukset ovat arvossaan, mutta miten kriisi vaikuttaa pakkausalaan pidemmällä aikavälillä?
Packaging Europe -lehti haastatteli useita alan vaikuttajia asiasta ja yleinen vastaus oli, että on mahdotonta ennustaa muutosten suuruutta, ja liian aikaista puhua tarvittavista strategioista. Nyt kaikki keskittyvät pitämään henkilöstönsä terveenä ja keskeiset toimintansa käynnissä.
Näyttää ainakin selvältä, että verkkokaupan suosio tulee kasvamaan. Elintarvikkeiden verkkokauppa on kasvanut Suomessakin ennennäkemättömiin lukemiin. Esimerkiksi Kesko on tiedottanut, että ruoan verkkokaupan suosio on kasvanut ennätysmäisesti koronaviruksen vuoksi. Sen vuoksi pyritään jatkuvasti nostamaan kauppojen keräys- ja kuljetuskapasiteettia.
Myös ravintolaruokaa kotiin toimittavat palvelut ovat saaneet melkoisen kysyntäpiikin, joka on lieventänyt ravintola-alan ahdinkoa.
On myös merkkejä siitä, että pakkausvapaa kauppa on saanut iskun pandemiasta, ja omien astioiden käyttö esimerkiksi kahviloissa on joutunut epäsuosioon. Aseptiset kertakäyttöpaikkaukset ovat jälleen suosiossa. Pakkausten suojausominaisuuksia arvostetaan varmasti entistä paremmin tämän jälkeen.