Lemmikkieläinten määrä sekä lemmikkituotteiden ja laadukkaan ruuan kysyntä on nyt kaikkien aikojen korkeinta, ja niiden ennustetaan kasvavan edelleen. Myös lemmikinruokapakkausten ekologisuus on korkealla suomalaisten arvoasteikolla, selviää eläintenruokavalmistaja Edgard & Cooperin teettämästä kyselytutkimuksesta. Yli 80 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä, että lemmikin ruoka on valmistettu ja pakattu ekologisesti.
– Kuten koiria, kissoja ja niiden omistajia on erilaisia, myös eläintenruokaa on monenlaisissa ja -kokoisissa pakkauksissa. Nykypäivän ”lemmikkivanhemmat” kiinnittävät paljon huomiota eläinten laadukkaaseen ja ekologiseen ravintoon, mutta yhä enenevissä määrin myös pakkausten ympäristöystävällisyyteen ja kierrätettävyyteen, toteaa Edgard & Cooperin Pohjoismaiden markkinointijohtaja Maaike Pieters.
Markkinoilla on laaja kirjo muovi- ja monikerrospakkauksia, alumiinisia säilyketölkkejä, kartonkitetroja ja pahvilaatikoita – kaikilla eroavaisuuksia myös siinä, kuinka helposti ne voidaan kierrättää, kompostoida tai käyttää uudelleen. Pietersin mukaan muovi ja alumiini ovat yhä yleisimpiä lemmikkiruuan pakkausmateriaaleja, mutta niitä korvaamaan kehitetään vauhdilla ympäristöystävällisiä, kierrätettäviä materiaaleja.
– Tähtäämme suljettuun materiaalikiertoon eli pyrimme saamaan kaikki pakkausmateriaalimme takaisin kiertoon ja uudelleenkäyttöön. Kun uusiutuvat materiaalit on hankittu vastuullisesti, niitä voi käyttää uusien säkkien valmistamiseen uudelleen ja uudelleen, toteaa Pieters.
Edgard & Cooperin tavoitteena on vuoteen 2025 mennessä nollata hiilijalanjälkensä sekä käyttää vain täysin kestäviä pakkauksia ja 100 % eettistä hankintaa. Pieters toivoo, että alan standardi mukautuu uuteen normaaliin.