QR-koodien ja NFC-tekniikan käyttö pakkauksissa voi lisääntyä huomattavasti, kun Applen puhelimen uusi käyttöjärjestelmä tukee suoraan niiden käyttöä kameran avulla.
QR-koodia käytetään jo nyt paljon markkinoinnissa ja logistiikassa linkkinä printistä verkkoon esimerkiksi mainoksissa ja pakkauksissa.
Tähän asti Applen puhelimet eivät ole tukeneet QR-koodin ja NFC:n käyttöä, ja sitä varten on täytynyt ladata erillisiä sovelluksia. Nyt Applen uusi käyttöjärjestelmä iOS 11 tukee suoraan QR koodeja, joita voi skannata puhelimen kameralla. Käyttöjärjestelmä tukee suoraan myös NFC-tagien lukemista.
Markkinoijat ovat odottaneet hartaasti Applen mukaantuloa QR-koodien yleistymiseksi. Aasiassa niitä käytetään jo erittäin paljon Adroid-käyttöjärjestelmällä. CNN:n uutisen mukaan viime vuonna Kiinan mobiilimaksuissa yli kolmanneksessa käytettiin tätä koodia. Applen spekuloidaan ottaneen koodin uuteen puhelimeen juuri kiinalaisten kuluttajien houkuttelemiseksi.
NFC-yhteyden käyttö esim. liikenteessä ja maksamisessa on myös kasvamassa nopeasti ja Suomessakin. Apple on ollut näiden sovellusten käytössä hieman jälkijunassa, kun samanaikaisesti Android on mennyt nopeasti eteenpäin. QR-koodi ja NFC ovat yhä suositumpia myös pakkauksissa keinona aktivoida kuluttajia ja tarjota heille lisää tietoa.
Älypakkausten roolia käsitellään kahdessa lähiaikoina järjestettävässä konferenssissa. Nord emballage-lehti ja Packnews järjestävät konferenssin 8. marraskuuta Tukholmassa aiheesta Miten markkinoinnissa voidaan yhdistää pakkaukset ja some? Marraskuun 2.-3. päivä järjestetään Amsterdamissa AIPIA Congress and Hackathon. AIPIA on Active and Intelligent Packaging Industry Association.