Apetit selvitti suomalaisten pakastekasvisten kulutustottumuksia ja käyttötapoja kuluttajakyselyllä. Helmikuussa 2023 teetetyn kuluttajakyselyn* mukaan 36 % suomalaista ilmoittaa ostavansa pakastekasviksia joka tai lähes joka kerta ruokakaupassa käydessään. Ahkerimpia pakastekasvisten ostajia ovat 18–24 -vuotiaat nuoret aikuiset. Puolet heistä ilmoittaa ostavansa pakastekasviksia lähes joka kerta, kun ruokaostoksia tehdään.
Pakastekasviksilla on erityinen rooli ruoanlaiton helpottajana ja apuna lisäämään kasvisten käyttöä ruokavaliossa. Tästä on vähintään melko samaa mieltä peräti 89 % suomalaisista. Useimmiten ostetaan erilaisia vihannessekoituksia.
Hieman yli 40 prosenttia ostaa pakastimeen kerralla suurempia määriä kasviksia, vajaa puolet suomalaisista käyttää pääosin ostamansa kasvikset välittömästi. Noin kolmasosa vastaajista kyseenalaisti kyselyssä väitteen, jonka mukaan tuoreilla kasviksilla olisi paremmat ravintoarvot.
Pakastekasvikset koetaan kuluttajatutkimuksen perusteella myös vastuulliseksi valinnaksi. Yli puolella vastaajista pakastekasvisten valintaan oli vaikuttanut biojätteen ja ruokahävikin vähentäminen.
* Pakastekasviskyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 03.–06.02.2023. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75 -vuotiaat, pakastekasviksia vähintään muutaman kerran vuodessa ostavat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.