Lidl Finland on ottanut käyttöön älyetiketin varmistaakseen, että tuore kala on pysynyt oikeassa lämpötilassa koko kylmäketjussa.
Ruotsalaisen Tempixin kehittämissä etiketeissä on pieni määrä nestettä, joka on tuotteen viivakoodin vieressä. Neste reagoi lämpötilan muutoksiin kuljetuksen ja säilytyksen aikana. Jos lämpötila on noussut liian korkeaksi, neste laajenee ja peittää alleen osan viivakoodista.
Rikkoutunutta viivakoodia ei voi lukea kassapäätteillä. Tämä varmistaa, että tuotetta ei voida enää myydä. Lidlin mukaan etiketeillä valvotaan kylmäketjua entistä helpommin ja parannetaan tuoteturvallisuutta.
Lidl on ryhtynyt käyttämään älyetikettejä oman tuotemerkkinsä Isokarin tuorelohifileissä. Etiketti on tarkoitus ottaa käyttöön myös savustetussa ja siivutetussa lohessa.
”Tavoitteena on, että suurin osa Isokari-kalatuotteista käyttää etikettiä tämän vuoden loppuun mennessä”, kertoo Lidl Suomen ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Tempixin patentoitu etiketti on palkittu useissa pakkausalan kilpailuissa, mm. Scanstarissa ja World Starissa.