Ajankohtaista tietoa aaltopahvin, kartongin ja polyeteenin hinnoista

Teksti:Sari Jarvinen
JULKAISTU: 2024-12-13
PÄIVITETTY: 2025-01-08

Packnews esitteli uuden indeksityökalunsa PackIndxin Scanpack-messuilla. Kävijät olivat siitä hyvin kiinnostuneita. Raaka-aineiden hintakehityksen jatkuva seuranta kiinnostaa useimpia pakkausalan yrityksiä ja heidän asiakkaitaan. PackIndx päivitetään kuukausittain, ja uudet luvut ovat nyt saatavilla.

PackIndx seuraa aaltopahvin, kartongin ja polyeteenin hintakehitystä. Lisäksi se on kustannustehokas työkalu kansainvälisiin indekseihin verrattuna. Tällä hetkellä on mahdollista kokeilla työkalua ilmaiseksi seitsemän päivän ajan.

Messuvieraat kysyivät, mihin lähteisiin työkalu perustaa tilastonsa. Se on ymmärrettävästi tärkeää tietää. Data pohjautuu ostettuun tietoon, kuten useisiin avoimiin, kyseisen toimialan hyväksymiin ja vahvistamiin lähteisiin sekä omiin markkinatutkimuksiin. Ne perustuvat pääasiassa markkinat tuntevien henkilöiden haastatteluihin. Lisäksi analysoidaan markkinavirtoja ja hintatasoja. Kaikki tämä tieto kootaan yhtään ja analysoidaan ennen julkaisua.

Luonnollisesti PackIndx ei voi paljastaa tämän tarkempia tietolähteitä, joita se käyttää kerätessään, analysoidessaan ja varmentaessaan julkaistavan datan laadun.

Seuraavassa on esimerkkejä lausunnoista, jotka koskevat aaltopahvin, kartongin ja polyeteenin tämänhetkistä tilannetta. Ne ovat kaikkien saatavilla PackIndx.com-sivustolla. Tarkat luvut ja laskentatyökalut ovat käytettävissä kirjautumalla palveluun.

Aaltopahvi

Kraftlinerin (uudesta kuidusta valmistettu kartonki) markkinat Skandinaviassa kääntyivät laskuun marraskuussa noin 20 euroa tonnilta.

Sama pätee testlineriin (kierrätyskuidusta valmistettu kartonki), jossa nähdään laskeva hintatrendi, erityisesti ruskeiden laatujen osalta. Niihin kohdistuu suurin hintapaine.

Skandinaviassa aaltopahviteollisuuden kysyntä on heikkoa, mutta markkina on siitä huolimatta suhteellisen vakaa. Tarjonnan ja kysynnän välillä on tasapaino.

Polyeteeni

Polyeteenin (PE) hinnat laskevat edelleen johtuen heikosta kysynnästä ja eteenisopimuksen noin 15 euron lisälaskusta tonnia kohden marraskuuhun verrattuna. Euroopan tuotanto toimii alhaisemmalla kapasiteetilla, mutta tuonti kasvattaa tarjontaa.

Joulukuulle ei odoteta merkittäviä muutoksia, koska monet valmistajat sulkevat tehtaansa pitkien joulu- ja uudenvuodenpyhien ajaksi, mikä vastaa alhaista kysyntää.

Kartonki

Useiden pakkausalan yritysten tilauskirjat ovat tyhjät, mikä on lisännyt kiinnostusta harvoihin tarjouskilpailuihin.

Lääketeollisuuden ja elintarvikealan kartonkien kysyntä ei ole vakaata eikä riittävää, jotta totutut tasot saavutettaisiin.

Kartonkituottajat kamppailevat alhaisen kapasiteetin käyttöasteen kanssa, mikä on johtanut suunnitelmiin pidemmistä tuotantoseisokeista joulun aikana.

Yhteenveto

Toimiala on paineen alla, ja tuottajat ja toimittajat yrittävät tasapainotella hintojen korotusten ja asiakkaiden hintojen alennusvaatimusten välillä.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Muovikorkkeja löytyi rannalta aiempaa enemmän – onko kyseessä protesti EU-päätöstä vastaan?

Monia ovat ärsyttäneet pulloissa kiinni pysyvät muovikorkit, jotka tulivat niihin EU:n päätöksen myötä. Tarkoitus oli vähentää luonnon roskaamista. Pidä Ruotsi Siistinä -järjestön (Håll Sverige Rent) valtakunnallisessa roskamittauksessa näyttää kuitenkin siltä, että tulos on ollut päinvastainen.
Tethered_caps_survey_Sidel_01

Vuoden Taidesiiderin etiketti syntyi kollaasitekniikalla

Kiviks Musteri esittelee nyt vuoden 2025 Taidesiiderin. Kuten edellisinäkin vuosina se on valmistettu yhteistyössä Itä-Skånen taiteilijaryhmän (ÖSKG) kanssa. Tällä kertaa etiketin suunnitteli taiteilija Sara Klein.
Carl-och-Sara-16-9

Easy to Use – Reumaliitto lanseeraa merkin helposti avattaville pakkauksille

Pakkausten avattavuus, mutta myös käsiteltävyys, on ollut keskustelunaiheena jo vuosikymmeniä – oikeastaan jo siitä lähtien, kun kuluttajapakkaukset tulivat käyttöön 1900-luvun puolivälissä. Termi vaikeasti avattava on ei ole edelleenkään harvinainen. Tänään, perjantaina, Ruotsin Reumaliitto (Reumatikerförbundet) lanseeraa tuotemerkin pakkauksille ja tuotteille, jotka on testattu ja sertifioitu Easy to use -standardin mukaan.
Easy-to-use-pressx

Metsä Boardin toimitusjohtaja jättää työnsä viikon päästä

Metsä Boardin pitkäaikainen toimitusjohtaja Mika Joukio on päättänyt jättää työnsä 7. huhtikuuta 2025 alkaen. Tämä perustuu maaliskuun viimeisenä päivänä tehtyyn sopimuksen yhtiön hallituksen kanssa. Metsä Board Corporationin hallitus on nimittänyt Metsä Groupin strategiajohtajan (EVP, Strategy), Esa Kaikkosen yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi 7. huhtikuuta 2025 alkaen.
johtoryhma_esa_kaikkonen