Rani Plast osti ruotsalaisen Kullaplastin

Teksti:Sari Jarvinen
JULKAISTU: 2025-12-03
PÄIVITETTY: 2025-12-03
Mikael Ahlbäck, Rani Plastin omistaja (vas.), Jonas Skoglund, Sofie Skoglund, Oscar Skoglund, Emma Skoglund och Stefan Kaptens (CEO Rani Plast)


Suomalainen miljardikonserni AB Rani Plast Oy vahvistaa läsnäoloaan Ruotsissa ja hankki menestyvän Kullaplastin.

Kullapast on perheomisteinen yritys, joka on ollut saman suvun hallussa 60 vuotta. Rolf Skoglund ja hänen isänsä Axel käynnistivät toiminnan vuonna 1965, ja yritys kasvoi nopeasti osakeyhtiöksi. Jo vuonna 1968 rakennettiin ensimmäinen oma tehdas. Nykyään polyeteeniä valmistava yritys on yksi Höganäsin kunnan suurimmista työnantajista ja sen liikevaihto on hieman alle 300 miljoonaa Ruotsin kruunua (25 miljoonaa euroa) ja kannattavuus hyvä. Se valmistaa mm. pakkausratkaisuja ja -kalvoja sekä sillä on oma tuotemerkki Kullafolie. Yritys tuottaa vuosittain noin 12 000 tonnia polyeteenipakkauksia.

— Olemme perheessä pitkään pohtineet Kullaplastin tulevaisuutta ja tulimme lopulta siihen tulokseen, että yhtiön seuraava vaihe tarvitsi uuden omistajan. On tietenkin haikeaa luovuttaa yritys perheen ulkopuoliselle, mutta tunnemme olomme turvalliseksi Rani Plastin pitkäjänteisessä ja hyvässä omistuksessa, sanoo Oscar Skoglund, Kullaplastin varatoimitusjohtaja ja entinen osakas.

Kullaplast AB:n pääomistaja Jonas Skoglund siirtää nyt vetovastuun uudelle toimitusjohtajalle, mutta useat perheen avainhenkilöt jatkavat työtään uuden omistuksen alla.

— Svensk Företagsförmedling (Ruotsin yritysvälitys) on ollut täysin ratkaisevassa roolissa tavoitteemme toteutumisessa. Olemme voineet luottaa heihin, kun prosessi on hoidettu alusta loppuun. Projektipäällikkö Claes Hovstadius sekä David Hallbäck ja Magnus Steen ovat johtaneet myyntiprosessia ja koordinoineet kaikkia toimia erittäin ammattimaisesti. Voimme suositella heitä lämpimästi.

Vahvistaa asemaansa Pohjoismaissa

Rani Plast on Pohjoismaiden markkinajohtaja muovikalvojen ja pakkausten tuottajana ja se tekee mm. kotitalouksille roska- ja pakastepusseja. Yritys kuuluu Rani Groupiin ja valmistaa suuren osan tuotteistaan Suomessa ja Ruotsissa. Rani Plast keskittyy kestävyyteen: käyttää uusiutuvaa energiaa, kierrättää lähes kaiken tuotantojätteensä ja edistää Rani Circular -konseptia lisätäkseen kierrätysmateriaalin käyttöä. Viimeisimmällä tilikaudella yrityksen liikevaihto oli noin 300 miljoonaa euroa, työntekijöitä oli yli 700 ja vientiä 50 maahan. Yritys käsitteli 140 000 tonnia muovia ja sillä oli yhteensä kahdeksan tehdasta viidessä eri maassa.

Rani Plast hankki 100 % Kullaplast Aktiebolagin osakkeista, ja omistaja Mikael Ahlbäck sekä toimitusjohtaja Stefan Kaptens kuvailevat kauppaa luonnolliseksi osaksi yhtiön pitkäjänteistä kasvustrategiaa:

”Kaupan myötä kahden menestyvän perheyrityksen vahvuudet yhdistyvät. Tämä mahdollistaa asiakkaidemme entistä paremman palvelemisen markkina-alueillamme.”

Myyntitoimeksianto suosittelun kautta

Svensk FöretagsFörmedlingin partneri ja vastuullisuusprojektipäällikkö Claes Hovstadius kuvaa toimeksiantoa monimutkaiseksi. Huomioon otettavia tekijöitä oli paljon, joihin kuului erityisesti vastuu monen sukupolven rakentaman yrityksen myynnistä. Toimeksianto tuli suosituksen perusteella. Alkutapaamisessa esiteltiin projektitiimi ja myyntiprosessin toimintatavat, ja sen jälkeen Svensk FöretagsFörmedling sai tehtäväkseen edustaa Kullaplastia.

— Kun suurempi kansainvälinen kilpailija ostaa suuren alueellisen toimijan, tarvitaan huolellisesti laadittu strategia, joka huomioi useita monimutkaisia osa-alueita. Projektinjohdon, taloudellisen analyysin, juridisen osaamisen ja kansainvälisen neuvottelukokemuksen yhdistelmä mahdollisti, että tiimi pystyi kohtaamaan ostajan organisaation tehokkaasti. Haluan myös korostaa myyjiä ja myyjän tilintarkastajaa, jotka osoittivat suurta luottamusta tiimiämme kohtaan ja toimittivat tarvittavat materiaalit koko DD-prosessin ajan, tiivistää Claes Hovstadius. Hän toteutti toimeksiannon yhdessä talousanalyysistä vastaavan David Hallbäckin ja juridisesti vastuullisen Magnus Steenin kanssa.

Uusimmat uutiset

Eriksberg valmisti joulukalenterin niihin kyllästyneille

Eriksberg lanseeraa nyt yksinkertaisen ja itse asiassa täysin yllätyksettömän joulukalenterin. Tarkoituksena on tarjota vaihtoehto kaikille niille, jotka ovat vuosien varrella kyllästyneet tai pettyneet joulukalentereihin. Kalenteri sisältää samanlaisen alkoholittoman jouluoluen joka päivä.
Eriksberg-Julkalender-1
Eriksberg valmisti joulukalenterin niihin kyllästyneille

Duni Group vähentää ruokahävikkiä vakuumipakkauksilla ja pikakompostoinnilla

Duni Groupin Duniform-brändi on laajentunut uusilla tyhjiöpakkaus- ja kompostointiratkaisuilla, jotka vähentävät ruokahävikkiä ja muovin käyttöä. Tyhjiöpakkaus pidentää elintarvikkeiden säilyvyyttä, ja kompostointi muuttaa jätteen mullaksi. Nämä tarjoavat elintarvikealan toimijoille ratkaisun, joka vahvistaa sekä kannattavuutta että vastuullisuutta.
duni-sol-768x512
Duni Group vähentää ruokahävikkiä vakuumipakkauksilla ja pikakompostoinnilla

Leksands Knäckebröd ja Nordvalls kierrättävät etikettiliimapaperin taloeristeeksi

Leksands Knäckebrödistä tulee yksi etikettivalmistaja Nordvallsin ensimmäisistä asiakkaista, joka kierrättää paperin, johon etiketit on kiinnitetty ennen niiden liimaamista pakkauksiin. Polttamisen sijaan paperi otetaan nyt talteen ja muutetaan ympäristöystävälliseksi eristeeksi uusiin taloihin.
AnnikaLotta_1
Leksands Knäckebröd ja Nordvalls kierrättävät etikettiliimapaperin taloeristeeksi

Markkina-analyysi: Pakkausteollisuus voi hyödyntää biomuoveja uusin tavoin

Biomuovien tuotanto kasvaa ja hinnat laskevat. Näin ennustaa biopohjaisista ja/tai -hajoavista polymeereistä valmistettujen pakkausten markkinoihin pureutuvat tuore analyysi.  Se odottaa uusien mahdollisuuksien avautuvan maailmanlaajuiselle pakkausteollisuudelle.
ceresana-analys-toppx
Markkina-analyysi: Pakkausteollisuus voi hyödyntää biomuoveja uusin tavoin

Jatka lukemista

Eriksberg valmisti joulukalenterin niihin kyllästyneille

Eriksberg lanseeraa nyt yksinkertaisen ja itse asiassa täysin yllätyksettömän joulukalenterin. Tarkoituksena on tarjota vaihtoehto kaikille niille, jotka ovat vuosien varrella kyllästyneet tai pettyneet joulukalentereihin. Kalenteri sisältää samanlaisen alkoholittoman jouluoluen joka päivä.
Eriksberg-Julkalender-1
Eriksberg valmisti joulukalenterin niihin kyllästyneille

Duni Group vähentää ruokahävikkiä vakuumipakkauksilla ja pikakompostoinnilla

Duni Groupin Duniform-brändi on laajentunut uusilla tyhjiöpakkaus- ja kompostointiratkaisuilla, jotka vähentävät ruokahävikkiä ja muovin käyttöä. Tyhjiöpakkaus pidentää elintarvikkeiden säilyvyyttä, ja kompostointi muuttaa jätteen mullaksi. Nämä tarjoavat elintarvikealan toimijoille ratkaisun, joka vahvistaa sekä kannattavuutta että vastuullisuutta.
duni-sol-768x512
Duni Group vähentää ruokahävikkiä vakuumipakkauksilla ja pikakompostoinnilla

Leksands Knäckebröd ja Nordvalls kierrättävät etikettiliimapaperin taloeristeeksi

Leksands Knäckebrödistä tulee yksi etikettivalmistaja Nordvallsin ensimmäisistä asiakkaista, joka kierrättää paperin, johon etiketit on kiinnitetty ennen niiden liimaamista pakkauksiin. Polttamisen sijaan paperi otetaan nyt talteen ja muutetaan ympäristöystävälliseksi eristeeksi uusiin taloihin.
AnnikaLotta_1
Leksands Knäckebröd ja Nordvalls kierrättävät etikettiliimapaperin taloeristeeksi

Markkina-analyysi: Pakkausteollisuus voi hyödyntää biomuoveja uusin tavoin

Biomuovien tuotanto kasvaa ja hinnat laskevat. Näin ennustaa biopohjaisista ja/tai -hajoavista polymeereistä valmistettujen pakkausten markkinoihin pureutuvat tuore analyysi.  Se odottaa uusien mahdollisuuksien avautuvan maailmanlaajuiselle pakkausteollisuudelle.
ceresana-analys-toppx
Markkina-analyysi: Pakkausteollisuus voi hyödyntää biomuoveja uusin tavoin