Kouvolan herra Lakritsi

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-05-16
PÄIVITETTY: 2023-05-31

Kouvolan Lakritsi valittiin kolmatta kertaa peräkkäin maailman parhaaksi lakritsiksi brittiläisen LUXLife aikakauslehden toimesta. Kun tuote on kunnossa, seuraavaksi tärkeintä brändille on pakkaus, sanoo lakritsitehtailija Timo Nisula.

Pakkaus-lehti pääsi unelmiensa työkeikalle katsomaan, miten näitä palkittuja lakuja valmistetaan. Tehtaan löytäminen läheltä Kouvolan asemaa ei ole vaikeaa, pitää vain seurata tehtaan uuneista pöllähtävää uunituoreen lakun tuoksua, joka leviää ympäristöön. Löytämistä helpottaa tiilirakennuksen seinää koristava brändimuraali.

Tehtaan uuneissa valmistuu 800 000 kiloa mustaa herkkua vuodessa yrityksen 36:n työntekijän voimin.

Lakujen teko muistuttaa leipomista. Ainekset – lakritsijauhe, vehnäjauhot, sokeri plus glukoosi ja melassi – sekoitetaan taikinakoneessa massaksi, kohotetaan, puristetaan pötköksi ja paistetaan. Sen jälkeen lakut jäähtyvät puolisen päivää. Jäljellä on enää pilkkominen ja tietenkin pakkaaminen. Monet työvaiheet vaativat paljon käsityötä.

Tuoreita ”irtolakuja”

Vaikka aina välillä monet meistä pystyvät ohittamaan karkkihyllyn ruokakaupassa, koittaa kassalla vielä viimeinen kiusaus: pienet, keskenään vähän eripainoisiin muovipussukoihin pakatut pehmeät lakupalat. Usein niistä tulee valittua yksi ja syötyä se tyhjäksi matkalla kotiin. Päivä muuttui hetkessä onnellisemmaksi.

Tuoreita nämä lakut tosiaan ovat, kertoo Timo Nisula. – Usein lakut on tehty maanantaina, ovat kaupassa jo tiistaina ja syötykin viikon sisällä, toteaa lakutehtailija ja onnellisuusjohtaja Nisula.

Läpinäkyvien ja brändittömien pussien lisäksi lakupaloja pakataan tehtaalla monenlaisiin pakkauksiin. Kartonkiseen lieriöön tai hiekkaämpäriin pakatut lakupalat kelpaavat vaikka tuliaisiksi.

– Eniten lakua myydään brändätyissä puolen kilon muovipusseissa. Toista pakkausvariaatioiden ääripäätä edustaa Eero Aarnion suunnittelema, kummituksen muotoinen pakkaus, joka tosin ei ole tällä hetkellä tuotannossa.

Näiden välissä on muunkinlaisia pakkausversioita. Kartonkilieriössä tai hiekkaämpärissä lakupalat kelpaavat vaikka tuliaisiksi. Käsilaukun muotoinen pakkaus lähetettiin presidentin puolisolle itsenäisyyspäivän alla. Lakutehtaan joulukalenteritkin ovat legendaarisia ja ne viedään käsistä. – Kalentereiden täyttäminen on käsityötä eikä niitä millään pystytä valmistamaan 10 000 kappaleen erää enempää.

Mutta myös myytävien lakujen muodoissa on eroja: lakusta muotoillaan tehtaalla käsin sydämiä sekä tietysti klassisia piippuja kahdessa eri koossa. Näiden myynnistä on ollut kädenvääntöä lainsäätäjän kanssa, mutta tupakkalaeista huolimatta valmistusta saadaan jatkaa.

Lakuilla potkua varainhankintaan

Merkittävä osa lakutehtaan tuotannosta myydään brändibokseissa – suorakaiteen muotoisissa laatikoissa, joita esimerkiksi koululuokat tai urheiluseurat myyvät varainhankintamielessä. Luokat voivat itse suunnitella boksiin oman pakkausdesignin.

Laatikot toteuttaa saman kaupungin yritys, Package Media, jonka Inkeroisten-digipainossa uniikit boksit valmistetaan. Näitä laatikoita tilataan vuosittain valtava määrä, jopa 260 000 kappaletta 100–300 laatikon erissä. – Tämä on hyvä ja tuottoisa vaihtoehto ikuiselle mokkapalojen valmistukselle ja myynnille, Nisula vinkkaa.

Lue koko artikkeli Pakkaus-lehdestä

Uusimmat uutiset

Virhe, jota ei salattu

Orkla Foods päätti olla peittelemättä virhettä Ruotsissa ja paljasti sen suomalaisen KAJs-yhtyeen innoittamana.
orkla
Virhe, jota ei salattu

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01
Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel
Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar
Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Jatka lukemista

Virhe, jota ei salattu

Orkla Foods päätti olla peittelemättä virhettä Ruotsissa ja paljasti sen suomalaisen KAJs-yhtyeen innoittamana.
orkla
Virhe, jota ei salattu

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01
Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel
Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar
Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit