Kouvolan herra Lakritsi

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-05-16
PÄIVITETTY: 2023-05-31

Kouvolan Lakritsi valittiin kolmatta kertaa peräkkäin maailman parhaaksi lakritsiksi brittiläisen LUXLife aikakauslehden toimesta. Kun tuote on kunnossa, seuraavaksi tärkeintä brändille on pakkaus, sanoo lakritsitehtailija Timo Nisula.

Pakkaus-lehti pääsi unelmiensa työkeikalle katsomaan, miten näitä palkittuja lakuja valmistetaan. Tehtaan löytäminen läheltä Kouvolan asemaa ei ole vaikeaa, pitää vain seurata tehtaan uuneista pöllähtävää uunituoreen lakun tuoksua, joka leviää ympäristöön. Löytämistä helpottaa tiilirakennuksen seinää koristava brändimuraali.

Tehtaan uuneissa valmistuu 800 000 kiloa mustaa herkkua vuodessa yrityksen 36:n työntekijän voimin.

Lakujen teko muistuttaa leipomista. Ainekset – lakritsijauhe, vehnäjauhot, sokeri plus glukoosi ja melassi – sekoitetaan taikinakoneessa massaksi, kohotetaan, puristetaan pötköksi ja paistetaan. Sen jälkeen lakut jäähtyvät puolisen päivää. Jäljellä on enää pilkkominen ja tietenkin pakkaaminen. Monet työvaiheet vaativat paljon käsityötä.

Tuoreita ”irtolakuja”

Vaikka aina välillä monet meistä pystyvät ohittamaan karkkihyllyn ruokakaupassa, koittaa kassalla vielä viimeinen kiusaus: pienet, keskenään vähän eripainoisiin muovipussukoihin pakatut pehmeät lakupalat. Usein niistä tulee valittua yksi ja syötyä se tyhjäksi matkalla kotiin. Päivä muuttui hetkessä onnellisemmaksi.

Tuoreita nämä lakut tosiaan ovat, kertoo Timo Nisula. – Usein lakut on tehty maanantaina, ovat kaupassa jo tiistaina ja syötykin viikon sisällä, toteaa lakutehtailija ja onnellisuusjohtaja Nisula.

Läpinäkyvien ja brändittömien pussien lisäksi lakupaloja pakataan tehtaalla monenlaisiin pakkauksiin. Kartonkiseen lieriöön tai hiekkaämpäriin pakatut lakupalat kelpaavat vaikka tuliaisiksi.

– Eniten lakua myydään brändätyissä puolen kilon muovipusseissa. Toista pakkausvariaatioiden ääripäätä edustaa Eero Aarnion suunnittelema, kummituksen muotoinen pakkaus, joka tosin ei ole tällä hetkellä tuotannossa.

Näiden välissä on muunkinlaisia pakkausversioita. Kartonkilieriössä tai hiekkaämpärissä lakupalat kelpaavat vaikka tuliaisiksi. Käsilaukun muotoinen pakkaus lähetettiin presidentin puolisolle itsenäisyyspäivän alla. Lakutehtaan joulukalenteritkin ovat legendaarisia ja ne viedään käsistä. – Kalentereiden täyttäminen on käsityötä eikä niitä millään pystytä valmistamaan 10 000 kappaleen erää enempää.

Mutta myös myytävien lakujen muodoissa on eroja: lakusta muotoillaan tehtaalla käsin sydämiä sekä tietysti klassisia piippuja kahdessa eri koossa. Näiden myynnistä on ollut kädenvääntöä lainsäätäjän kanssa, mutta tupakkalaeista huolimatta valmistusta saadaan jatkaa.

Lakuilla potkua varainhankintaan

Merkittävä osa lakutehtaan tuotannosta myydään brändibokseissa – suorakaiteen muotoisissa laatikoissa, joita esimerkiksi koululuokat tai urheiluseurat myyvät varainhankintamielessä. Luokat voivat itse suunnitella boksiin oman pakkausdesignin.

Laatikot toteuttaa saman kaupungin yritys, Package Media, jonka Inkeroisten-digipainossa uniikit boksit valmistetaan. Näitä laatikoita tilataan vuosittain valtava määrä, jopa 260 000 kappaletta 100–300 laatikon erissä. – Tämä on hyvä ja tuottoisa vaihtoehto ikuiselle mokkapalojen valmistukselle ja myynnille, Nisula vinkkaa.

Lue koko artikkeli Pakkaus-lehdestä

Jatka lukemista

Uusi päällystämätön kartonki Holmen Iggesundilta

Invercote Touch on uusi päällystämätön kartonki Holmen Board & Paperilta. Se on suunniteltu vastaamaan kasvavaan kysyntään kestäviä ja visuaalisesti houkuttelevia pakkausmateriaaleja kohtaan, joiden tulee silti säilyttää hyvät paino-ominaisuutensa.
Igge-touchx

UPM sponsoroi Pentawardsia korostaakseen kestävää muotoilua

UPM laajentaa yhteistyötään kansainvälisen pakkaussuunnitteluyhteisön Pentawardsin kanssa ja ryhtyi sen yhdeksi pääsponsoreista.
pentawards

Uusi paperipakkaus korvaa laminoinnin

UPM Specialty Papers ja Fazer ovat yhteistyössä kehittäneet uudenlaisen pakkauksen Fazerin Kaurainen Riisipiirakoille. Perinteinen muovilaminoitu pakkauspaperi on korvattu edistyksellisellä paperisella ratkaisulla. Uusi pakkaus on tiedotteen mukaan paremmin kierrätettävä, eikä sen erityisominaisuuksista ole tingitty.
fazerx

Stora Ensolta uusi vuokapakkaus

Stora Enso esitteli PacTec-messuilla uuden vastuullisen elintarvikkeiden aaltopahvipakkauksen. Ondarove on kuitupohjainen ja helposti kierrätettävä vuokapakkaus, joka säästää materiaalia ja vähentää muovin käyttöä. Siihen voidaan painaa sekä sisä- että ulkopintaan.
stora ensoc

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce