Pakkauksen osuus juoman ilmastovaikutuksista on merkittävä. Asiakkaat kiinnittävätkin huomiota pakkausten hiilijalanjälkeen yhä enemmän.
Kuluttajat ovat yhä huolestuneempia kulutustottumustensa vaikutuksista ympäristöön ja ilmastoon ja myös juomavalinnoissa kiinnitetään huomiota vastuullisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Alkon kevään 2020 valikoimatyytyväisyystutkimuksen mukaan kiinnostus vastuullisesti tuotettuja tuotteita kohtaan korostuu erityisesti naisilla, joista 63 % (kaikki vastaajat 51 %) on kiinnostunut luomusta, 54 % Reilun kaupan tuotteista (kaikki vastaajat 46 %) ja 34 % kevyemmistä lasipulloista (kaikki vastaajat 28 %).
Pakkauksen osuus viinin ilmastovaikutuksista on kolmannes, ilman kierrätystä jopa yli 40 prosenttia. Mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus on, sitä pienempi on myös ympäristökuormitus.
– Toisin kuin elintarviketuotteissa yleensä, viinipakkauksella on suurempi ilmastokuormitus kuin itse juomalla. Alkossa kevyet lasipullot, kartonkitetrat ja muut pienemmän hiilijalanjäljen pakkaukset ovat kasvattaneet osuuttaan kokonaismyynnistä. Kevyiden lasipullojen myynti on viime vuoteen verrattuna kasvanut lähes 10 prosenttia ja pienten viinipullojen lähes 19 prosenttia. Vaikka osuus koko valikoimastamme on edelleen vähäinen, odotamme tämän trendin kasvavan, kun tietoisuus pakkausten hiilijalanjäljestä lisääntyy, kertoo kestävän kehityksen päällikkö Laura Varpasuo.
– Panostamme Alkossa kevyempien juomapakkausten osuuden kasvattamiseen. Alkon tavoitteena tämän vuoden loppuun mennessä on, että 40 prosentilla tuotteista on jokin ympäristötuotetieto, jatkaa Varpasuo.
Ympäristöystävällisestä pakkauksesta kerrotaan kuluttajille hyllyn reunassa olevalla symbolilla.