Luomuruokaa syö joka viikko 1,7 miljoonaa suomalaista. Lapsiperheet ovat edelleen keskeinen luomun käyttäjäryhmä, mutta etenkin nuorten naisten ja 30–50-vuotiaiden miesten osuus on kasvanut. Erot tuloluokkien ja koulutustasojen välillä ovat jatkaneet tasaantumistaan. Tulokset käyvät ilmi tuoreesta luomun kuluttajabarometrista.
Luomun kasvu jatkuu. Vähintään kerran viikossa luomua ostavista yli 60 % on lisännyt luomutuotteiden käyttöä viimeisen vuoden aikana ja yli 80 % arvioi myös lisäävänsä sitä jatkossa. Hinta on suurin este luomun käytön lisäämiselle, mutta sen merkitys on selvästi laskenut viime vuosina.
Luomun tärkeimmissä ostoperusteissa korostuvat puhtaus, torjunta-aineettomuus, lisäaineettomuus ja ympäristöystävällisyys. Myös eläinten hyvinvointi ja hyvä maku ovat tärkeitä ostoperusteita. Luomua aktiivisesti ostavat kuluttajat arvostavat kotimaisuutta, 94 % viikoittain ostavista kuluttajista piti sitä vähintään melko tärkeänä ominaisuutena elintarvikkeelle.
Tutkimuksessa kartoitettiin myös ruuan ympäristövastuullisuuteen liittyvien ominaisuuksien tärkeyttä suomalaisille. Antibioottivapaus, luonnon monimuotoisuus, pieni hiilijalanjälki ja ympäristöystävällinen pakkaus olivat selkeästi tärkeämpiä ominaisuuksia luomua aktiivisesti ostaville suomalaisille kuin väestölle keskimäärin.
− Mittakaava on kuitenkin suomalaisilla vähän hukassa. Ympäristöystävälliset pakkaukset olivat kyselyn mukaan kuluttajille tärkeämpiä ominaisuuksia kuin muun muassa luonnon monimuotoisuus tai pieni hiilijalanjälki, vaikka todellisuudessa pakkausten osuus elintarvikkeen ympäristövaikutuksesta on vähäinen. Samaan tapaan yksittäisiä luomuunkin vahvasti liittyviä kestävyysetuja, kuten luonnon monimuotoisuuden ylläpitämistä tai eläinten hyvinvointia pidettiin tärkeämpinä kuin nämä yhdistävää luomutuotantoa, joka kertonee siitä, että vastuullisuuden määrittely on suomalaisille vaikeaa, sanoo Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.
Luomun tärkeimpiä ympäristövaikutuksia suomalaiset tuntevat kuitenkin melko kiitettävästi: 75 % suomalaisista on vähintään melko samaa mieltä väitteen kanssa ”luomu tukee luonnon monimuotoisuutta” ja 66 % suomalaista on vastaavasti vähintään melko samaa mieltä väitteen kanssa ”luomutuotanto huomioi eläinten hyvinvoinnin tavanomaista tuotantoa paremmin”.