
Fazer pyrkii löytämään ympäristöystävällisempiä pakkausratkaisuja. Yhtiö esimerkiksi on vähentänyt vuositasolla muovin käyttöä pakkauksissaan noin 300 000 kilolla. Tällä hetkellä Fazerin pakkausmateriaaleista 99,8 % voi lajitella kierrätykseen. Fazer on myös ottanut käyttöön selkeät, kuluttajia helpottavat lajittelumerkinnät.
Fazerin vastuullisen pakkaamisen visio koostuu kolmesta osa-alueesta: käytettävien pakkausmateriaalien määrän vähentämisestä, kierrätettävyyden, uusiutuvien materiaalien ja uudelleenkäytettävien pakkausten kehittämisestä sekä uudentyyppisten ekologisten pakkausratkaisujen kehittämisestä yhdessä ulkoisten kumppaneiden kanssa.
Vuodesta 2018 alkaen Fazer on vähentänyt muovin käyttöä pakkauksissaan optimoimalla pakkauskokoja ja materiaalien paksuuksia sekä korvaamalla muovia muilla materiaaleillaYhteensä Fazer-konsernin vuosittainen muovinkulutus on vähentynyt noin 300 000 kiloa.
Myös metallien käyttöä pakkauksissa on vähennetty. Metallia on korvattu kartonki- tai paperiratkaisuilla. Esimerkiksi marjapiirakoiden ja muiden makeiden leipomotuotteiden kuppeihin ja vuokiin tehdyt muutokset vähensivät vuosittain käytetyn metallin määrää noin 12 000 kilolla. Kokonaisuudessaan Fazerilla käytettiin yhteensä 25 000 kiloa vähemmän metallia.
Uudenlaisten pakkausratkaisujen edelläkävijä
Fazer tekee jatkuvasti yhteistyötä alalla toimivien pakkausmateriaaliyritysten, -tutkijoiden ja oppilaitosten kanssa. Pitkäjänteisen tutkimus- ja kehitystyön tulokset näkyvät Fazerin tuotepakkauksissa.
Vuonna 2021 Fazer toi markkinoille kakkurullapakkauksen, joka on valmistettu täysin kierrätetystä muovista. Vuosittain jopa 1,2 miljoonaa kierrätettyä muovipulloa saa uuden elämän kakkurullapakkauksena, mikä on vähentänyt Fazerilla uuden muovin tarvetta noin 24 000 kiloa.
– Kierrätysmuovi on hieman neitseellistä muovia kalliimpaa, mutta tämä on yksi ympäristöystävällisistä valinnoista, joita haluamme tehdä. Fazer keskittyy vahvasti vastuullisten pakkausten kehittämiseen ja haluaa edelläkävijänä näyttää suuntaa Suomen elintarviketeollisuudessa ja tulevaisuudessa jopa kansainvälisestikin, sanoo Fazer-konsernin pakkauskehitysjohtaja Piia Soininen-Tengvall.
Lisäksi Fazer pyrkii myös käyttämään uusiutuvia materiaaleja aina kun se on mahdollista. Kasvipohjaiset pakkaukset on otettu käyttöön esimerkiksi kaurajuomissa, joita voi säilyttää avaamattomana huoneenlämmössä. 87 % Fazer Aito Barista -kaurajuomatölkin materiaalista on kasvipohjaista, ja kierrekorkki on tehty sokeriruo’osta. Muutos pienensi kaurajuomapakkauksen hiilijalanjälkeä 21 %1).
– Meneillään useita pakkausprojekteja, joiden tulokset näkyvät parin vuoden päästä. Kehittämiämme ratkaisuja, kuten kaurankuorista tehtyjä leipäpusseja, uutta, saumattavaa paperipohjaista materiaalia ja dispersiopäällystettyä kartonkia voi käyttää monissa erilaisissa pakkauksissa. Niillä voi korvata esimerkiksi kierrätykseen sopimatonta monikerrosmuovia, ja niiden avulla voidaan vähentää tuotepakkausmateriaalien piilomuoveja, Soininen-Tengvall jatkaa.
Pakkaukset suunnitellaan kiertotalouden periaatteiden mukaan
Fazer haluaa maksimoida pakkaustensa kierrätettävyyden vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on, että kaikki konsernin pakkausmateriaalit voidaan lajitella kierrätykseen, ne valmistetaan luonnonmateriaaleista ja ne pysyvät kierrossa mahdollisimman kauan ilman, että ne poltetaan tai kompostoidaan. Jo nyt 99,8 % Fazerin pakkauksista voi lajitella kartongin-, metallin-, lasin- tai muovinkeräykseen.
Pakkausmateriaalien kierto vaatii toimia sekä yrityksiltä että kuluttajilta. Fazerin tuotepakkauksissa on selkeät kierrätysmerkinnät, jotka auttavat kuluttajia lajittelemaan, mutta onnistunut kierrätysprosessi vaatii kaksi muutakin vaihetta.
– Kierrätys toimii vasta sitten, kun oikein lajitellut materiaalit käsitellään asianmukaisesti ja kierrätetyille materiaaleille on markkina. Sen vuoksi siirryimme Fazerin muovisissa leipäpusseissa polypropeenista polyeteeniin. Tällä hetkellä polypropeenille ei ole kysyntää, joten kierrätysyritykset tavallisesti polttavat sen, kun taas polyeteeniä voidaan käyttää uudelleen uusissa tuotteissa. Muutos tukee kiertotaloutta, Soininen-Tengvall sanoo.