Verkkokaupan kautta toimiva COSTO sai ekologisen pakkauksen, joka suojaa hyvin hattuja ja tukee myös brändin imagoa. Lisäksi se toimii hyvin logistiikassa.
COSTO valmistaa asusteita, joiden tulee olla laadukkaita, ekologisia ja muodikkaita. Valtaosa myynnistä syntyy verkkokaupasta, jonka kautta tämä suomalainen design -yritys palvelee asiakkaitaan myös ulkomailla.
Ekologisuus on tärkeää yritykselle. Tuote haluttiin pakata kiertokuidusta valmistettuun kierrätettävään aaltopahvipakkaukseen. Pakkauksen tuli olla visuaalisesti yrityksen ilmeen mukainen, tukea yrityksen brändiä, suojata tuotetta kuljetuksessa, huolehtia positiivisesta asiakaskokemuksesta ja toimia logistisessa ketjussa. Näiden lisäksi yritys tahtoi, että pakkaus on kuusikulmainen.
DS Smith suunnitteli yrityksen toiveet täyttävän kuusikulmaisen pakkauksen, joka on riittävän tukeva suojaamaan pakkauksen sisään asetettavaa hattua, mutta samalla sen materiaalimäärä on mahdollisimman optimaalinen.
Uudessa ratkaisussa on huomioitu paitsi ekologinen materiaali, myös pakkauksen toimiminen logistiikassa, helppous kasata pakkaus ja pakata tuote, sekä helppous varastoida pakkaus. Pakkauksen suunnittelussa otettiin huomioon postittamista varten pakkaukseen sijoitettavan etiketin paikka, tuotteen suojaaminen varkauksilta logistiikassa sekä tietenkin brändiviestiä kertova ulkoinen ilme.
Uusi pakkaus on suunniteltu hatuille, mutta se soveltuu myös asiakkaan muille tuotteille. Sen pohjarakenne mahdollistaa entistä nopeamman kasaamisen. Pakkaus toimii myös palautusprosessissa suojaten tuotetta vahingoittumiselta.