Mondi ja Retail X ovat julkaisseet vuotuisen raporttinsa verkkokauppa-asiakkaiden ostotavoista ja kuluttajien asenteista pakkaamiseen. Tutkimukseen on osallistunut 5000 kuluttajaa Saksasta, Puolasta, Ranskasta, Ruotsista ja Turkista. Kyselyn perusteella erottuu viisi makrotrendiä, jotka kertovat verkkokauppa-asiakkaiden toiveista pakkauksille.
Ensisijaisesti asiakkaat toivovat pakkausten suojaavan tuotetta ja ottavan huomioon ympäristönäkökohdat. Tärkeää on myös pakkauksen helppo uudelleensulkeminen tuotteen palautusta varten. Toisena trendinä kyselyssä näkyy kuluttajien negatiivinen suhtautuminen ylipakkaamiseen. Ylipakkaaminen voi vaikuttaa ostopäätöksen tekemiseen. Kuluttajat ovat myös yhä tietoisempia pakkauksen purkamiskokemuksesta. Erottuvien pakkausten avaaminen on osa brändikokemusta ja voi kyselyn mukaan saada asiakkaan tilaamaan uudestaan samalta jälleenmyyjältä. Kyselyn tuloksista selviää myös, että tarpeita vastaavasta pakkauksesta ollaan valmiita maksamaan ylimääräistä. Viidenneksi trendiksi tutkimus nostaa paljon kuluttavien ja verkkokauppaa usein käyttävien millenniaalien käyttäytymisen markkinoita ohjaavana tekijänä.