Kaupan liiton toteuttaman kolmiosaisen kuluttajatutkimuksen mukaan kaksi kolmasosaa kuluttajista vähensi myymälöissä asiointejaan koronakevään aikana. Samalla, kun myymäläkäyntejä vähennettiin, digiostaminen lähti kovaan kasvuun.
Erityisen voimakasta kasvu oli ruoan verkkokaupan osalta. Kaupan liiton tutkimuksen perusteella viidesosa vastaajista oli kokeillut ruoan verkkokauppaa huhtikuun loppuun mennessä, kun ennen koronakriisiä ruokaostoksensa teki säännöllisesti verkossa vain noin neljä prosenttia suomalaisista. Yhä useampi kuluttaja on myös halukas lisäämään ruokaostoksiaan verkossa.
– Ruoan verkkokaupan säännölliset käyttäjät ovat yli tuplaantuneet koronaepidemian aikana samalla, kun kokeilijoiden määräkin on kasvussa. Tässä on testattu kauppojen palvelukykyä ja sitä, kuinka nopeasti toimintaa on onnistuttu sopeuttamaan asiakkaiden uusia tarpeita varten, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.
Vaikka ruokaa ostetaan nyt ennätyksellisen paljon digitaalisesti, koko verkkokaupan kasvu ei Kaupan liiton mukaan ole ollut räjähdysmäistä. Syynä tähän on se, että valtaosa alle 50-vuotiaista kuluttajista on jo tottuneita digiostajia. Muutenkin paljon verkosta ostavat 25–49-vuotiaat miehet ovat kuitenkin lisänneet digiostoksiaan. Myös perheet ovat siirtäneet ostoksiaan verkkoon koronan aikana: yli neljännes lapsiperheistä on epidemian aikana ostanut ruokaa verkosta, ja valtaosa heistä on ollut ostokokemukseen tyytyväisiä. Lapsiperheet myös ilmoittavat tekevänsä jatkossakin ruokaostoksensa keskimääräistä useammin verkkokaupasta.
Useita verkkokauppa-alustoja tarjolla
Verkkokaupan perustaminen on melko helppoa ja erilaisia verkkokauppa-alustoja on tarjolla satoja. Tänä keväänä laajasta tarjonnasta on erityisesti ollut hyötyä uusille verkkokauppiaille, ja nettimyynti on valjastettu paikkaamaan monen kivijalkamyymälän asiakaskatoa. Verkkokauppa- ja kassajärjestelmiä toimittava Nethit Systems Ltd Oy vertasi omilla alustoillaan toimivien keskikokoisten verkkokauppa-kivijalkamyymäläyhdistelmien myyntilukuja tämän ja viime vuoden maalis–huhtikuussa. Vertailussa kävi ilmi, että näiden verkkokauppojen myynti oli noussut 39 prosenttia. Nethit Systemsin toimitusjohtaja Jari Anufrijeff muistuttaa, että verkkokauppa on kasvanut vuosittain ennen koronaepidemiaakin, mutta maltillisemmin. Nyt nähty myynnin kasvu on äkillinen ja raju.
Myös MyCashflow-verkkokauppapalvelulle uusien digimyymälöiden määrän ja verkkomyynnin raju kasvu on merkinnyt kiireistä alkuvuotta. Palvelun kautta on tänä vuonna perustettu yli tuhat uutta verkkokauppaa, parhaimmillaan jopa 50 päivässä. Yrityksen liiketoimintajohtaja Pekka Juntunen kertoo, että tällä hetkellä verkkokauppoja perustavat yritykset kaikilta toimialoilta. Aikaisemmin esimerkiksi ravintolat myivät tuotteita ja palveluita harvemmin netin kautta, mutta nyt tilanne on toinen.
– Uskon, että tällä kriisillä on myös positiivisia vaikutuksia. Yritykset joutuvat miettimään uusia toimintamalleja. Esimerkiksi ruoan tilaus verkosta ja kotiinkuljetus ovat todennäköisesti tämän poikkeuksellisen jakson jälkeen uusi normaali. Lisäksi tällä kriisillä näyttää olevan positiivinen vaikutus verkkokauppojen ja liiketoiminnan kehitykseen. Tuntuu, että nyt verkkokauppa otetaan tosissaan, Juntunen toteaa.
Lue myös ruoan verkkokaupan toimijoiden, SOK:n, Keskon, Fiksuruoka.fi:n ja Matsmartin koronakevätkokemuksista Pakkaus-lehden 4/2020 artikkelista.