Verkkokaupan ennätyskevät

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2020-06-26
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Kaupan liiton toteuttaman kolmiosaisen kuluttajatutkimuksen mukaan kaksi kolmasosaa kuluttajista vähensi myymälöissä asiointejaan koronakevään aikana. Samalla, kun myymäläkäyntejä vähennettiin, digiostaminen lähti kovaan kasvuun.

Erityisen voimakasta kasvu oli ruoan verkkokaupan osalta. Kaupan liiton tutkimuksen perusteella viidesosa vastaajista oli kokeillut ruoan verkkokauppaa huhtikuun loppuun mennessä, kun ennen koronakriisiä ruokaostoksensa teki säännöllisesti verkossa vain noin neljä prosenttia suomalaisista. Yhä useampi kuluttaja on myös halukas lisäämään ruokaostoksiaan verkossa.
– Ruoan verkkokaupan säännölliset käyttäjät ovat yli tuplaantuneet koronaepidemian aikana samalla, kun kokeilijoiden määräkin on kasvussa. Tässä on testattu kauppojen palvelukykyä ja sitä, kuinka nopeasti toimintaa on onnistuttu sopeuttamaan asiakkaiden uusia tarpeita varten, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.

Vaikka ruokaa ostetaan nyt ennätyksellisen paljon digitaalisesti, koko verkkokaupan kasvu ei Kaupan liiton mukaan ole ollut räjähdysmäistä. Syynä tähän on se, että valtaosa alle 50-vuotiaista kuluttajista on jo tottuneita digiostajia. Muutenkin paljon verkosta ostavat 25–49-vuotiaat miehet ovat kuitenkin lisänneet digiostoksiaan. Myös perheet ovat siirtäneet ostoksiaan verkkoon koronan aikana: yli neljännes lapsiperheistä on epidemian aikana ostanut ruokaa verkosta, ja valtaosa heistä on ollut ostokokemukseen tyytyväisiä. Lapsiperheet myös ilmoittavat tekevänsä jatkossakin ruokaostoksensa keskimääräistä useammin verkkokaupasta.

Useita verkkokauppa-alustoja tarjolla

Verkkokaupan perustaminen on melko helppoa ja erilaisia verkkokauppa-alustoja on tarjolla satoja. Tänä keväänä laajasta tarjonnasta on erityisesti ollut hyötyä uusille verkkokauppiaille, ja nettimyynti on valjastettu paikkaamaan monen kivijalkamyymälän asiakaskatoa. Verkkokauppa- ja kassajärjestelmiä toimittava Nethit Systems Ltd Oy vertasi omilla alustoillaan toimivien keskikokoisten verkkokauppa-kivijalkamyymäläyhdistelmien myyntilukuja tämän ja viime vuoden maalis–huhtikuussa. Vertailussa kävi ilmi, että näiden verkkokauppojen myynti oli noussut 39 prosenttia. Nethit Systemsin toimitusjohtaja Jari Anufrijeff muistuttaa, että verkkokauppa on kasvanut vuosittain ennen koronaepidemiaakin, mutta maltillisemmin. Nyt nähty myynnin kasvu on äkillinen ja raju.

Myös MyCashflow-verkkokauppapalvelulle uusien digimyymälöiden määrän ja verkkomyynnin raju kasvu on merkinnyt kiireistä alkuvuotta. Palvelun kautta on tänä vuonna perustettu yli tuhat uutta verkkokauppaa, parhaimmillaan jopa 50 päivässä. Yrityksen liiketoimintajohtaja Pekka Juntunen kertoo, että tällä hetkellä verkkokauppoja perustavat yritykset kaikilta toimialoilta. Aikaisemmin esimerkiksi ravintolat myivät tuotteita ja palveluita harvemmin netin kautta, mutta nyt tilanne on toinen.
– Uskon, että tällä kriisillä on myös positiivisia vaikutuksia. Yritykset joutuvat miettimään uusia toimintamalleja. Esimerkiksi ruoan tilaus verkosta ja kotiinkuljetus ovat todennäköisesti tämän poikkeuksellisen jakson jälkeen uusi normaali. Lisäksi tällä kriisillä näyttää olevan positiivinen vaikutus verkkokauppojen ja liiketoiminnan kehitykseen. Tuntuu, että nyt verkkokauppa otetaan tosissaan, Juntunen toteaa.

Lue myös ruoan verkkokaupan toimijoiden, SOK:n, Keskon, Fiksuruoka.fi:n ja Matsmartin koronakevätkokemuksista Pakkaus-lehden 4/2020 artikkelista.

Uusimmat uutiset

Muovikorkkeja löytyi rannalta aiempaa enemmän – onko kyseessä protesti EU-päätöstä vastaan?

Monia ovat ärsyttäneet pulloissa kiinni pysyvät muovikorkit, jotka tulivat niihin EU:n päätöksen myötä. Tarkoitus oli vähentää luonnon roskaamista. Pidä Ruotsi Siistinä -järjestön (Håll Sverige Rent) valtakunnallisessa roskamittauksessa näyttää kuitenkin siltä, että tulos on ollut päinvastainen.
Tethered_caps_survey_Sidel_01

Stora Enso vähentää johtajiaan ja keskittyy uusiutuviin pakkauksiin

Stora Enso suunnittelee kevyempää organisaatiorakennetta, jonka tavoitteena on vahvistaa keskittymistä uusiutuviin pakkauksiin. Uusi organisaatio poistaisi yhden johtamistason ja hajauttaisi tulosvastuun lähemmäs asiakkaita ja operatiivista toimintaa. Tämä edellyttää muutosneuvotteluja ja muita mahdollisia oikeustoimia kaikissa maissa, joita muutokset koskevat.
Pure_Fibre_0118 – Salad bowl with hand and herbal tray

Kotitalouksien muovijätteestä syntyi 3D-tulostuslankaa

Saksalaisissa kotitalouksissa muovijätettä syntyy kolme kertaa enemmän kuin 30 vuotta sitten. Suuri osa siitä koostuu pakkauksista. Saksalaiset tutkijat ovat nyt onnistuneet valmistamaan tästä muovista filamentteja 3D-tulostukseen.
Fraunhofer-1-1024x683x

Ruotsin metsäteollisuus haasteiden edessä

Korkeiden kustannusten ja alhaisen kysynnän yhdistelmä koettelee Ruotsin sahoja, sellu- ja paperintuottajia. Kauppasota luo epävarmuutta tulevaisuuden suhteen, ja vahvistuneesta kruunusta voi seurata lisäongelmia. Nämä seikat käyvät ilmi Skogsindustrierna-järjestön (Metsäteollisuus) tuoreimmasta markkinaraportista "Näin metsäteollisuudella menee" (Så går det för skogsindustrin).
skogen

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko