Amazon alkaa toimittaa tuotteita asiakkaille Ruotsiin ilman jakelupakkausta. Yhtiö kannustaa myyntikumppaneita pakkaamaan tuotteensa helposti avattaviin pakkauksiin, jotka ovat kierrätettäviä ja valmiita toimitettavaksi asiakkaille ilman Amazon-pakkauksia. Kun tuotteet lähetetään, lisätään vain osoitetarra.
Amazon on vähentänyt vuodesta 2015 jakelupakkausten painoa lähetystä kohti keskimäärin 41 prosenttia ja pakkausmateriaalin kulutusta yli kahdella miljoonalla tonnilla maailmanlaajuisesti. Ilman jakelupakkausta lähetykset ovat kevyempiä, mikä voi vähentää lähetyspäästöjä pakettia kohden, eikä asiakkaiden myöskään tarvitse kierrättää sitä.
Ilman sekundääripakkausta lähetettäviksi on valittu tuhansia tuotteita, kuten keittiötarvikkeet, urheiluvälineet ja toimistotarvikkeet. Jokainen tuotteista on läpäissyt tiukat pudotustestit varmistaakseen, että ne pääsevät asiakkaille turvallisesti alkuperäisissä pakkauksissaan. Jos tuote täyttää vaatimukset, kassalla ilmestyy viesti, jossa kerrotaan, että se toimitetaan pakkauksessa, joka ”näyttää mitä sisällä on”. Jos tilattava tuote tulee esimerkiksi lahjaksi samassa taloudessa asuvalle, lisäpakkauksen voi tilata erikseen valitsemalla valikosta toiveen piilottaa lähetyksen sisältö.
Amazon suunnittelee ja testaa yhteistyössä brändien kanssa tuotepakkauksia, jotka voidaan toimittaa ilman lisäjakelupakkauksia. Yhteistyössä mukana on esimerkiksi Procter & Gamblen ja Swiffer ja Pampers-tuotemerkit. Kun lisäpakkausta kuitenkin tarvitaan, Amazon käyttää koneoppimista auttaakseen asiakkaita valitsemaan sopivat älykkäät pakkaukset, jotka käyttävät mahdollisimman vähän materiaalia ja suojaavat tilauksen ovelle asti.