Vastuullisuusmerkit kiinnostavat kuluttajia

JULKAISTU: 2018-04-03
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Yli puolet suomalaisista valitsee päivittäisostoksilla aina tai usein jonkin vastuullisuusmerkityn tuotteen, kertoo tuore selvitys. Merkit tunnetaan melko hyvin.

Suomen tunnetuimmat vastuullisuusmerkit ovat pohjoismainen ympäristömerkki eli Joutsenmerkki, luomumerkki ja Reilun kaupan merkki. Ne tunnistaa ainakin nimeltä 80 % kuluttajista. Tiedot käyvät ilmi Kantar TNS:n helmikuussa tekemästä verkkokyselystä, johon osallistui 1 077 täysi-ikäistä suomalaista.

Kyselyn mukaan yli puolet kuluttajista kokee vastuullisten valintojen teon helpoksi päivittäisostoksilla. Kolme neljäsosaa kuluttajista luottaa puolueettoman tahon myöntämään vastuullisuusmerkkiin enemmän kuin tuotteiden valmistajien omaan viestintään.

Kyselyn mukaan vastuullisuudesta kiinnostuneet kuluttajat eivät juuri eroa keskivertosuomalaisista. He ovat useimmiten perheellisiä, hieman keskimääristä paremmin koulutettuja ja hyvin toimeentulevia.

Lähes puolet kuluttajista ostaa vastuullisuusmerkittyjä tuotteita, koska he uskovat sen lisäävän vastuullista tuotantoa. Yhtä monelle tärkeä valintakriteeri on halu suojella luontoa ja ympäristöä. Yli kolmasosa kuluttajista ostaa vastuullisuusmerkityn tuotteen, koska luottaa sen turvallisuuteen ja laatuun.

Huhtikuussa käynnistynyt Merkkitekoja-kampanja jakaa kuluttajien toivomaa vastuullisuustietoa ja kannustaa valitsemaan vastuullisuusmerkittyjä tuotteita. Kampanja näkyy sekä perinteisessä että sosiaalisessa mediassa sekä kumppaniyritysten ja kauppojen viestinnässä. Kampanjan organisoivat Motiva Services Oy – Ympäristömerkintä, Pro Luomu ry ja Reilu kauppa ry. Kampanjaa toteuttavat myös Marttaliitto ja Kuluttajaliitto.

 

 

 

Jatka lukemista

Ruotsi ottaa käyttöön muovipussiveron

Ruotsin valtiopäivät on hyväksynyt muovipussiveron käyttöönoton. Se tulee voimaan toukokuun alusta ja koskee sekä muovikasseja että kaupan ohuita muovipusseja. Vero ei koske kasseja, jotka on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
plast-skatt-utvald

UPM investoi uuden sukupolven biokemikaaleihin

UPM käynnistää merkittävän kasvuhankkeen biokemikaaleissa ja investoi biojalostamoon Leunassa, Saksassa. Biojalostamo tuottaa sataprosenttisesti puupohjaisia biokemikaaleja, jotka mahdollistavat siirtymän fossiilisten raaka-aineiden käytöstä kestävämpiin vaihtoehtoihin useissa kuluttajalähtöisissä lopputuotteissa, kuten pakkauksissa.
upm-biokemikaalit-rakeet

Uusi merkintäväri steriloituihin pakkauksiin

Merkintäjärjestelmiä valmistava Linx Printing Technologies on kehittänyt uuden mustesuihkuvärin, jolla voidaan merkitä ruokapakkauksia ennen niin sterilointia. Väri kestää hyvin kuumuutta ja kosteutta.
linx-ink-utvald

Cabassi laajentaa paperikassien valikoimaa

Valkeakoskelainen paperikassivalmistaja Cabassi Oy on laajentanut tuotantoaan ja investoinut uuteen täysautomaattiseen paperikassikoneeseen. Uusi kone on jo tuotannossa ja ensimmäiset toimitukset asiakkaille on tehty. Investoinnin myötä Cabassi laajentaa kassivalikoimaansa.
Paperikassi_Suomesta_Cabassi_

Uusimmat uutiset

Atria ostaa ruotsalaisen Gooh-valmisruokayhtiön

Atria Sweden AB ostaa ruotsalaisen valmisruokayhtiön Goohin koko osakekannan.
gooh

Syklo suunnittelee muovinkierrätyslaitoksen rakentamista Hyvinkäälle

Kapasiteetiltaan 50 000 tonnin muovinkierrätyslaitos kasvattaa valmistuttuaan Suomen muovinkierrätyskapasiteettia jopa 50 prosenttia.
Suomen

GRAI yksilöi uudelleenkäytettävät pakkaukset

GS1:n GRAI-tunnistetta ​​käytetään yksilöimään uudelleenkäytettäviä kuormankantajia ja palautusjärjestelmien pakkauksia.
Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta! (900 x 600 px) (89)

ScanStar -ja ScanStar Student kilpailujen ilmoittautuminen on käynnissä

Yhteispohjoismaisen ScanStar-pakkaussuunnittelukilpailun ilmoittautuminen on käynnissä. Kilpailun ohessa järjestetään myös opiskelijakilpailu ScanStar Student.
Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta! (900 x 600 px) (86)