Vallila sai omat nimikkokahvit

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2020-10-02
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Maailman kahvipääkaupunginosalle Vallilalle omistettu uusi kahvibrändi Vallilan paahtimo täydentää Kulta Katriinan premium-tuotevalikoimaa lokakuussa. Vallilan paahtimon korkealaatuiset single origin -kahvit on tuotettu vastuullisesti pavusta pakettiin.

Meira on paahtanut kahvia Vallilassa jo yli sata vuotta, ja paahtimosta leviävä ikoninen tuoksu on tuttu niin helsinkiläisille kuin matkailijoille. Nyt alueen legendaarinen Meiran paahtimo valmistaa kahvia, jonka Vallilan paahtimo -tuotemerkki on omistettu täysin paahtimolle ja alueelle itselleen. Meiran Vallilan paahtimo -kahvit ovat kunnianosoitus tälle historialliselle paikalle.

– Olemme erittäin ylpeitä näistä kahveista ja siitä, mitä ne kertovat Vallilan alueen ja koko Suomen kahvikulttuurista. Nämä kahvit ovat todellinen makuelämys, unohtamatta vastuullista tuotantoa, aina viljelymaista pakkaukseen, sanoo Meiran kahveista vastaava tuoteryhmäpäällikkö Eriika Reiss.

Kuluttajat vaativat yhä enemmän vastuullisuutta kahvintuottajilta. Myös Kulta Katriina panostaa jatkuvasti eettisyyteen ja ympäristöystävällisyyteen tuotteissaan. Vallilan paahtimo -kahvit on tuotettu Rainforest Alliance ja UTZ-sertifioiduilla farmeilla Hondurasissa ja Ugandassa, mikä on linjassa Meiran asettamien vastuullisuustavoitteiden kanssa.

Myös Vallilan paahtimon pakkausmateriaalit tuotetaan kestävällä tavalla. Kahvipakkaus on tehty perinteisen alumiinia sisältävän laminaatin sijasta täysin alumiinittomasta ja osittain uusiutuvista kasviperäisistä raaka-aineista. Näin ollen pakkauksen hiilijalanjälki on 45 prosenttia aiempaa pienempi. Uuden paketoinnin kehittämisen kulmakivenä toimivat ympäristöystävälliset materiaalit, optimoitu paketin koko jätteen vähentämiseksi sekä kyky säilyttää kahvin autenttinen maku.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko