Välipala- ja makeisyritys Mondelez International sekä elintarvike- ja juomavalmistaja PepsiCo ovat sopineet neitseellisen muovin käytön vähentämisestä käyttämissään pakkauksissa. Sopimus on seurausta yhtiöiden käymistä keskusteluista As You Sow -organisaation kanssa, joka tukee yrityksiä ympäristö- ja sosiaalisen vastuun tavoitteiden saavuttamisessa.
Mondelez asetti tavoitteen vähentää neitseellisen muovin käyttöä viidellä prosentilla kaikissa muovipakkauksissaan vuoteen 2025 mennessä, ja näiden toimien odotetaan vähentävän neitseellisen muovin osuutta yhtiön muovipakkauksissa 10 000 tonnilla.
Myös PepsiCo sitoutui vähennyksiin, mutta tarkemmista tavoitteista se tiedottaa myöhemmin kuluvan vuoden aikana. Aikaisemmin yhtiö on jo asettanut tavoitteen neitseellisen muovin käytön 35 prosentin vähentämisestä vuoden 2025 loppuun mennessä. Nyt tarkastelussa olevat tavoitteet sisältävät myös yhtiön kaikkien muiden tuotteiden pakkaukset.
Voittoa tavoittelematon As You Sow -organisaatio pyrkii lisäämään yritysten kierrätysmääriä muovijätteen vähentämiseksi. Kierrätyksen lisäksi järjestö painottaa materiaalin korvaamisen ja vähentämisen sekä pakkausten materiaalisuunnittelun merkitystä yritystoiminnan ympäristövaikutuksiin.