Välipala- ja juomapakkauksia vähemmällä muovilla

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-03-11
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Välipala- ja makeisyritys Mondelez International sekä elintarvike- ja juomavalmistaja PepsiCo ovat sopineet neitseellisen muovin käytön vähentämisestä käyttämissään pakkauksissa. Sopimus on seurausta yhtiöiden käymistä keskusteluista As You Sow -organisaation kanssa, joka tukee yrityksiä ympäristö- ja sosiaalisen vastuun tavoitteiden saavuttamisessa.

Mondelez asetti tavoitteen vähentää neitseellisen muovin käyttöä viidellä prosentilla kaikissa muovipakkauksissaan vuoteen 2025 mennessä, ja näiden toimien odotetaan vähentävän neitseellisen muovin osuutta yhtiön muovipakkauksissa 10 000 tonnilla.

Myös PepsiCo sitoutui vähennyksiin, mutta tarkemmista tavoitteista se tiedottaa myöhemmin kuluvan vuoden aikana. Aikaisemmin yhtiö on jo asettanut tavoitteen neitseellisen muovin käytön 35 prosentin vähentämisestä vuoden 2025 loppuun mennessä. Nyt tarkastelussa olevat tavoitteet sisältävät myös yhtiön kaikkien muiden tuotteiden pakkaukset.

Voittoa tavoittelematon As You Sow -organisaatio pyrkii lisäämään yritysten kierrätysmääriä muovijätteen vähentämiseksi. Kierrätyksen lisäksi järjestö painottaa materiaalin korvaamisen ja vähentämisen sekä pakkausten materiaalisuunnittelun merkitystä yritystoiminnan ympäristövaikutuksiin.

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko