Arla Suomi panostaa lehmien lajityypillisen käyttäytymisen edistämiseen, sillä se lisää lehmien hyvinvointia. Lajityypillistä käyttäytymistä tukevat lehmien liikkuminen vapaana pihatossa, laiduntaminen ja talviulkoilu. Nämä hyvinvointiteot tuodaan näkyviksi kaupan maitohyllyssä uudella Vapaat & laiduntavat lehmät -merkillä.
Uusi merkki tulee ensimmäisenä Arlan kuuteen maitoon. Näiden lisäksi merkin piiriin saadaan muita tuotteita tulevan syksyn ja kevään 2022 aikana.
Kuluttajia kiinnostaa entistä enemmän, voivatko eläimet hyvin ja miten eettistä niiden kohtelu on. Uusi merkki vastaa tähän ja auttaa tekemään parempia valintoja maitohyllyllä.
– Maito ja maitotuotteet ovat kiinteä osa suomalaisten arkea. Maitoa juodaankin Suomessa Luken selvityksen mukaan 102 litraa vuodessa henkeä kohden. Vapaat & laiduntavat lehmät -merkki tulee nyt ensimmäiseksi maitoihimme, mutta teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että voimme lunastaa hyvinvointilupaukset yhä useammassa tuotteessamme, kertoo Arlan Brand & Category Manager Laura Kandell.
Eläinten hyvinvoinnin lisäksi Arla panostaa ympäristötekoihin esimerkiksi parempien pakkausten ja maitotiloilla tehtävien tutkimusten avulla. Hyvinvoiva planeetta, ihmiset ja eläimet ovat Arlan strategian kulmakiviä, ja lehmien hyvinvointi on maidontuotannon perusta.