Uudenvuodenlupaukset näkyvät myyntidatassa

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2021-01-08
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, kertoo S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018–2020. Myös tipattoman tammikuun viettäminen näkyy tilastoissa.

 

Suomessa on eletty hyvinvointibuumia jo koronakeväästä asti, ja trendin odotetaan nousevan entisestään uuden vuoden alkaessa. Tammikuussa suomalaisille maistuvat esimerkiksi hedelmät. S-ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) myyntidatasta paljastuu, että hedelmiä ostetaan tammikuussa noin 20 % enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Myynnin kasvuun vaikuttaa osaltaan myös se, että monien ulkomaalaisten hedelmien satokausihuiput ajoittuvat juuri tammikuuhun ja esimerkiksi sitrushedelmät ovat alkuvuodesta parhaimmillaan. Kasvispakasteiden myynti puolestaan on tammikuussa noin neljänneksen suurempaa kuin muiden kuukausien aikana keskimäärin.

Vuodenvaihteen terveellisyysinnostus näkyy myyntitilastoissa myös siten, että epäterveellisiksi miellettyjen herkkujen myynti on tammikuussa vuoden matalimmalla tasolla. Esimerkiksi perunalastujen myyntivolyymi laskee tammikuussa noin 15 % muihin kuukausiin nähden. Makeisia myydään tammikuussa 20 % vähemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. – Makeisten koko vuoden huippusesonki ajoittuu jouluun, ja tästä joulukuun volyymihuipusta tullaan tammikuussa kilomyynnin suhteen alas jopa noin 45 %, paljastaa päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.

Tipaton tammikuu esille myyntitilastoissa

Myös tipattoman tammikuun viettäminen näkyy myyntidatassa ja alkoholipitoisten panimojuomien myynti on tammikuussa noin neljänneksen pienempää kuin muina kuukausina keskimäärin. Alkoholittomien panimojuomien osuus myynnistä on suurimmillaan tammikuussa.

– Alkoholittomat vaihtoehdot kiinnostavat asiakkaita entistä enemmän. Vuonna 2020 alkoholittomien panimojuomien myynti kasvoi 26 % edelliseen vuoteen verrattuna. Myös tarjonta on kasvanut ilahduttavan paljon ja alkoholittomien juomien kategoriaan on viime aikoina tullut monia kiinnostavia uutuuksia, Oksa kertoo.

Uusimmat uutiset

Israelin sota pakottaa Landa Digital Printingin vähentämään voimakkaasti henkilökuntaansa

Landa Digital Printing (LDP) on ajautunut kivuliaaseen tehostamisprosessiin, jossa se aikoo irtisanoa yli 100 työntekijää nykyisestä 500:sta, kirjoittaa israelilainen talouslehti Globes.
Landa_01x
Israelin sota pakottaa Landa Digital Printingin vähentämään voimakkaasti henkilökuntaansa

Eurooppalaisen muovinkierrätyksen tila on kriittinen

Kun materiaalien ympäristövaikutuksista keskustellaan, muovin kierrätystä pidetään usein ratkaisuna. Voimme varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, että muovia kierrätetään liian vähän. Sen tehostamiseksi tarvitaan vahvoja toimia ja investointeja. Mutta kierrätys ei ole ainoa asia, joka ratkaisee tulevaisuuden. Nyt näyttää siltä, että kierrätyskapasiteetti vähenee Euroopassa. Yritykset kamppailevat lisätäkseen kierrätysmateriaalien kysyntää ja pitääkseen taloutensa kannattavana.
Atervinningx
Eurooppalaisen muovinkierrätyksen tila on kriittinen

Orapac kilpailee hiomakonepakkauksella Packnorth Award 2025 -palkinnosta

Suomalainen Oy Orapac Ab osallistui Packnorth Award -kilpailuun myös viime vuonna. Nyt yritys ottaa osaa teollisuuspakkaukset-kategoriaan.
orapac_slipmaskin
Orapac kilpailee hiomakonepakkauksella Packnorth Award 2025 -palkinnosta

EUROPEN julkaisi interaktiivisen PPWR-oppaan

Brysselissä toimiva EUROPEN-järjestö on tehnyt interaktiivisen oppaan, joka auttaa yrityksiä täyttämään PPWR:n (Pakkaus- ja pakkausjäteasetus) vaatimukset ja luomaan yleissilmäyksen sääntöviidakkoon. Millainen vaikutus sillä on pakkauksen arvoketjuun?
anne-nygard-KAx_Ok89I7Q-unsplashx
EUROPEN julkaisi interaktiivisen PPWR-oppaan

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904
Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi
Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO
R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko
DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat