Useat valmistajat ovat kohdanneet haasteita yrittäessään saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteitaan

Teksti:Sari Jarvinen
JULKAISTU: 2024-05-06
PÄIVITETTY: 2024-05-15
Suuret valmistajat joutuvat monissa tapauksissa lykkäämään kestävän kehityksen tavoitteitaan.

 

Vuodesta 2025 saattaa tulla hankala monille tuotemerkeille. Se asetettiin usein tavoiteajankohdaksi, jolloin kestävän kehityksen päämäärät pitää olla saavutettu, etenkin pakkausmateriaalien ja etenkin muovin osalta.

Kun monia tavoitteita suunniteltiin ajanjaksona 2018–2020, viisi vuotta tuntui turvallisen kaukaiselta, mutta nyt se on pian täällä. Monet ovat huomanneet, etteivät he saavuta päämääriään. Esimerkiksi Unilever siirtää tavoitteitaan myöhemmäksi.

Konserniin kuuluvat brändit kuten Dove ja Hellmann’s ovat ilmoittaneet vähentävänsä uuden muoviraaka-aineen käyttöä 30 prosenttia vuoteen 2026 mennessä ja 40 prosenttia vuoteen 2028 mennessä. Kun Unilever asetti tavoitteensa vuonna 2019, se ilmoitti, että luku olisi 50 prosenttia vuonna 2025. Viime vuonna, eli 2023, ilmoitettiin 18 prosentin vähennyksestä.

Konsernin tavoitteena on myös, että kaikkien jäykkien muovipakkausten tulisi olla uudelleenkäytettäviä, kierrätettäviä tai kompostoitavia vuoteen 2030 mennessä ja joustavien pakkausten osalta vuoteen 2035 mennessä. Näiden tavoitteiden olisi myös pitänyt toteutua vuoteen 2025 mennessä. Viime vuonna onnistuttiin saavuttamaan tavoitteesta 53 prosenttia. Sen sijaan konserni on säilyttänyt päämääränsä käyttää 25 prosenttia kierrätettyä materiaalia pakkauksissaan ensi vuonna sekä kerätä ja käsitellä enemmän muovipakkauksia kuin se tuo markkinoille.

Unilever ei ole yksin kohdatessaan vaikeuksia tavoiteaikataulujensa kanssa. SEE (ent. Sealed Air) sanoo aikovansa miettiä uudelleen tavoitteita, joita sillä on vuodelle 2025. Starbucksilla oli tavoitteena, että jo vuonna 2022 kaikki kuumien juomien kupit olisivat kierrätettäviä tai kompostoitavia, nyt sanotaan, että kaikkien asiakkaille menevien pakkausten tulisi olla kompostoitavia vuoteen 2030 mennessä.

 

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Muovikorkkeja löytyi rannalta aiempaa enemmän – onko kyseessä protesti EU-päätöstä vastaan?

Monia ovat ärsyttäneet pulloissa kiinni pysyvät muovikorkit, jotka tulivat niihin EU:n päätöksen myötä. Tarkoitus oli vähentää luonnon roskaamista. Pidä Ruotsi Siistinä -järjestön (Håll Sverige Rent) valtakunnallisessa roskamittauksessa näyttää kuitenkin siltä, että tulos on ollut päinvastainen.
Tethered_caps_survey_Sidel_01

Vuoden Taidesiiderin etiketti syntyi kollaasitekniikalla

Kiviks Musteri esittelee nyt vuoden 2025 Taidesiiderin. Kuten edellisinäkin vuosina se on valmistettu yhteistyössä Itä-Skånen taiteilijaryhmän (ÖSKG) kanssa. Tällä kertaa etiketin suunnitteli taiteilija Sara Klein.
Carl-och-Sara-16-9

Easy to Use – Reumaliitto lanseeraa merkin helposti avattaville pakkauksille

Pakkausten avattavuus, mutta myös käsiteltävyys, on ollut keskustelunaiheena jo vuosikymmeniä – oikeastaan jo siitä lähtien, kun kuluttajapakkaukset tulivat käyttöön 1900-luvun puolivälissä. Termi vaikeasti avattava on ei ole edelleenkään harvinainen. Tänään, perjantaina, Ruotsin Reumaliitto (Reumatikerförbundet) lanseeraa tuotemerkin pakkauksille ja tuotteille, jotka on testattu ja sertifioitu Easy to use -standardin mukaan.
Easy-to-use-pressx

Metsä Boardin toimitusjohtaja jättää työnsä viikon päästä

Metsä Boardin pitkäaikainen toimitusjohtaja Mika Joukio on päättänyt jättää työnsä 7. huhtikuuta 2025 alkaen. Tämä perustuu maaliskuun viimeisenä päivänä tehtyyn sopimuksen yhtiön hallituksen kanssa. Metsä Board Corporationin hallitus on nimittänyt Metsä Groupin strategiajohtajan (EVP, Strategy), Esa Kaikkosen yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi 7. huhtikuuta 2025 alkaen.
johtoryhma_esa_kaikkonen