Vuodesta 2025 saattaa tulla hankala monille tuotemerkeille. Se asetettiin usein tavoiteajankohdaksi, jolloin kestävän kehityksen päämäärät pitää olla saavutettu, etenkin pakkausmateriaalien ja etenkin muovin osalta.
Kun monia tavoitteita suunniteltiin ajanjaksona 2018–2020, viisi vuotta tuntui turvallisen kaukaiselta, mutta nyt se on pian täällä. Monet ovat huomanneet, etteivät he saavuta päämääriään. Esimerkiksi Unilever siirtää tavoitteitaan myöhemmäksi.
Konserniin kuuluvat brändit kuten Dove ja Hellmann’s ovat ilmoittaneet vähentävänsä uuden muoviraaka-aineen käyttöä 30 prosenttia vuoteen 2026 mennessä ja 40 prosenttia vuoteen 2028 mennessä. Kun Unilever asetti tavoitteensa vuonna 2019, se ilmoitti, että luku olisi 50 prosenttia vuonna 2025. Viime vuonna, eli 2023, ilmoitettiin 18 prosentin vähennyksestä.
Konsernin tavoitteena on myös, että kaikkien jäykkien muovipakkausten tulisi olla uudelleenkäytettäviä, kierrätettäviä tai kompostoitavia vuoteen 2030 mennessä ja joustavien pakkausten osalta vuoteen 2035 mennessä. Näiden tavoitteiden olisi myös pitänyt toteutua vuoteen 2025 mennessä. Viime vuonna onnistuttiin saavuttamaan tavoitteesta 53 prosenttia. Sen sijaan konserni on säilyttänyt päämääränsä käyttää 25 prosenttia kierrätettyä materiaalia pakkauksissaan ensi vuonna sekä kerätä ja käsitellä enemmän muovipakkauksia kuin se tuo markkinoille.
Unilever ei ole yksin kohdatessaan vaikeuksia tavoiteaikataulujensa kanssa. SEE (ent. Sealed Air) sanoo aikovansa miettiä uudelleen tavoitteita, joita sillä on vuodelle 2025. Starbucksilla oli tavoitteena, että jo vuonna 2022 kaikki kuumien juomien kupit olisivat kierrätettäviä tai kompostoitavia, nyt sanotaan, että kaikkien asiakkaille menevien pakkausten tulisi olla kompostoitavia vuoteen 2030 mennessä.