Suomalaisesta metsästä saatava luonnonkuitu ja siitä jalostettavat paperi-, pahvi- ja kartonkituotteet tuotetaan vastuullisesti luonnonkierto huomioiden. Metsää hakataan sellupuuksi sen verran kuin on tarpeen ja kaadettujen puiden tilalle istutetaan uusia.
– Suomalainen metsähoito on pääsyy siihen, että metsät kasvavat, niitä on enemmän ja ne ovat paremmassa kunnossa kuin aiemmin. Tätä osaamista viedään myös maailmalle, kertoo UPM Speciality Papersin Euroopan, Lähi-Idän ja Afrikan myynnistä vastaava myyntijohtaja Tommi Heinonen.
UPM Speciality Papers toimittaa papereita kolmeen eri asiakassegmenttiin: tarranvalmistukseen, paperin silikonointiin sekä pakkausloppukäyttöön. Pakkausteollisuuden käyttöön UPM tuottaa tehtaissaan uusiutuvia, kierrätettäviä ja toiminnallisia ratkaisuja. Käytännössä tämä tarkoittaa kestävää metsänkäyttöä ja -hoitoa sekä tuotteiden suunnittelua niin, että ne ovat hyvin kierrätettävissä jo olemassa olevilla kierrätysjärjestelmillä.
Paperin kierrätysaste on Euroopassa todella korkea, jopa 70–80 prosenttia. Tämä johtuu Heinosen mukaan siitä, että paperi on hyvin kierrätettävissä, kierrätysinfra on olemassa ja se toimii hyvin. Paperin kierrätettävyyteen vaikuttaa luonnollisesti se, kuinka paljon valmistuksessa on käytetty muita raaka-aineita kuin kuitua. Pakkauspapereiden kuituosuus on hyvin korkea, jopa 90 prosenttia.
Kierrätettävyyden lisäksi pakkausmateriaalien tulee olla ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne suojaavat pakattavia tuotteita parhaalla mahdollisella tavalla. Erityisesti elintarviketeollisuuden vaatimukset pakkauksille laittavat kuitumateriaalin valmistajat kehittelemään jatkuvasti uusia innovaatioita, joilla muovia pyritään korvaamaan ilman, että suojaominaisuudet heikkenevät. UPM:ltä löytyy ratkaisu, kun pakkaukselta vaaditaan esimerkiksi höyrysulku- ja rasvansieto-ominaisuuksia. Hyvä happisulku on jo astetta vaikeampi valmistaa, mutta sekin on ratkaistavissa.
Elintarvikepakkauksiin kohdistuu tiukempia vaatimuksia suojaominaisuuksien osalta kuin non-food-pakkauksiin. Heinonen kuitenkin muistuttaa, että suojakäärekeskustelun ohella olisi tärkeä pitää mielessä, mitä asiakas toivoo. Tavaramerkit haluavat, että sen lisäksi, että tuotteet ovat turvallisia ja pysyvät hygieenisinä, pakkauksista on mahdollista tehdä houkuttelevia ja hyllyssä erottuvia.
– Nykyiset ratkaisut keskittyvät usein pakkauksen sisäpuolelle tuleviin suojakääreominaisuuksiin, jolloin pakkauksen ulkopuoli jää vähemmälle huomiolle, ja painolaatu voi kärsiä.
Lue koko Pakkaus-lehden artikkeli Pakkausyhdistyksen sivuilta.