Työkalu pakkausten valmistuskustannusten ja ympäristövaikutusten laskemiseen

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2022-11-28
PÄIVITETTY: 2023-01-18


LUT-yliopistossa kehitettiin työkalu pakkausten valmistuskustannusten ja ympäristövaikutusten laskemiseen. Tuotantotalouden väitöstutkija Marko Ryynäsen tutkimus on laajuudessaan ensimmäisiä laatuaan. 

Pakkausten valmistaminen on nykyisessä maailmantilanteessa riskialtista. Energian hinta nousee, kustannukset karkaavat ja raaka-aineiden saatavuus on epävarmaa. Väitöstutkija Marko Ryynänen tutki väitöskirjassaan mallia, jonka avulla pakkausten valmistuskustannuksia ja ympäristövaikutuksia sekä tuotantoon liittyviä riskejä voidaan arvioida.

– Yritysten on tärkeää valmistautua nopeastikin kehittyviin uhkakuviin ja ymmärtää, miten kustannukset kehittyvät tulevaisuudessa. On punnittava, millaisia riskejä voidaan ottaa ja mitä tulee ehdottomasti välttää. Yllätti, kuinka vähän vastaavaa, pakkauksia koskevaa tutkimusta on tehty, Stora Enson Imatran tutkimuskeskuksessa työskentelevä Ryynänen sanoo.

Tuotantoon kohdistuu myös investointipaineita, koska lainsäädäntö ohjaa käyttämään biopohjaisia materiaaleja, jotka ovat kierrätettävissä ja kompostoitavissa tehokkaasti. FMPC (A forecasting model of packaging costs) on Ryynäsen mukaan hyvä työkalu erilaisten skenaarioiden ennakoimiseen. Sen avulla voidaan laskea myös pakkausten hiilijalanjälki ja selvittää, kuinka sitä voitaisiin pienentää esimerkiksi materiaalien määrää vähentämällä tai pakkausten ilmettä muuttamalla.

– Mallissani on noin 100 syöttöarvoa, ja käytän laskennassa yli 200 kaavaa. Olen poiminut mukaan keskeisimmät muuttujat aina kartongin valinnasta valmiiden pakkausten kuljettamiseen. Näin saadaan tieto materiaalimääristä, energiakustannuksista ja kaikesta muusta, mitä pakkausten valmistamiseen on tarvittu, Ryynänen kertoo.

Vastuullisempia pakkauksia kierrättämällä ja hävikkiä vähentämällä

Pakkausten valmistaminen on globaalia liiketoimintaa, jonka arvo on satoja miljardeja euroja vuosittain. Ryynäsen mukaan tulevaisuudessa on entistäkin tärkeämpää, että pakkaukset valmistetaan kestävästi. Esimerkiksi tyhjät pakkaukset voidaan kerätä, kierrättää ja käyttää raaka-aineina seuraavien tuotteiden valmistukseen.

– Muutos vaatii uusia jätteidenkeräysjärjestelmiä sekä kuluttajatottumusten muuttamista. Myös valmistuksen aikaista hävikkiä on pystyttävä vähentämään ilman, että tuotteen laatu vaarantuu.

Tutkimuksessa on käytetty esimerkkinä tupakkapakkauksia, mutta malli on suunniteltu niin, että se soveltuu myös muunlaisille pakkauksille.

Diplomi-insinööri Marko Ryynäsen väitöskirja ”A forecasting model of packaging costs: case plain packaging” tarkastetaan 2.12.2022 klo 12 LUT-yliopiston auditoriossa 1316.

 

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko