Kun tehdään tuoteuudistus tai lanseerataan uusi tuote, käytetään usein asiantuntijaraatia arvioimaan tuotteen ja sen pakkauksen menestymistä markkinoilla. Asiantuntijat eivät kuitenkaan ole paras joukko arvioimaan, mitä mieltä keskivertokuluttajat ovat tuotteesta.
Klassinen esimerkki siitä, kuinka pahasti asiantuntijat erehtyvät, on Tropicana-tuoremehujen pakkausten uudelleen brändäys vuonna 2009. Mehutölkit uudistettiin kokonaan ja markkinointiin panostettiin. PepsiCon yli 35 miljoonan dollarin panostus oli täysi fiasko, sillä mehujen myynti romahti 20 prosenttia. Vanhoihin pakkauksiin palattiin parissa kuukaudessa.
Kalliita virheitä voi välttää kuluttajatestauksella, mutta sitä käytetään ilmeisesti liian vähän Suomessa. Menetelmiä on useita, ja tutkimustulokset voivat olla vaikeaselkoisia. Pienempi yritys saattaa pelätä tutkimuksen maksavan paljon, mutta niin ei välttämättä ole.
Suomalaisen pakkaustutkimuksen kehittyneillä työkaluilla voidaan nyt tarjota tehokasta apua pakkauksen suunnitteluun. Voidaan tutkia, miten pakkaus erottuu kaupassa, mitä tuntemuksia se kuluttajassa herättää ja mitä mieltä kuluttaja on itse tuotteesta aistinvaraisesti. Yhdistämällä näin saatua syvempää tietoa saadaan parempi kuva siitä, miten tuote todennäköisesti menestyy. Erottuuko se, myykö se ja täyttääkö se lupaukset. Kannattaa tutkia eikä arvailla!
Kolumni on julkaistu Print&Media-lehden numerossa 2/2018.