Tutki, älä arvaile

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2018-03-20
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Kun tehdään tuoteuudistus tai lanseerataan uusi tuote, käytetään usein asiantuntijaraatia arvioimaan tuotteen ja sen pakkauksen menestymistä markkinoilla. Asiantuntijat eivät kuitenkaan ole paras joukko arvioimaan, mitä mieltä keskivertokuluttajat ovat tuotteesta.

Klassinen esimerkki siitä, kuinka pahasti asiantuntijat erehtyvät, on Tropicana-tuoremehujen pakkausten uudelleen brändäys vuonna 2009. Mehutölkit uudistettiin kokonaan ja markkinointiin panostettiin. PepsiCon yli 35 miljoonan dollarin panostus oli täysi fiasko, sillä mehujen myynti romahti 20 prosenttia. Vanhoihin pakkauksiin palattiin parissa kuukaudessa.

Kalliita virheitä voi välttää kuluttajatestauksella, mutta sitä käytetään ilmeisesti liian vähän Suomessa. Menetelmiä on useita, ja tutkimustulokset voivat olla vaikeaselkoisia. Pienempi yritys saattaa pelätä tutkimuksen maksavan paljon, mutta niin ei välttämättä ole.

Suomalaisen pakkaustutkimuksen kehittyneillä työkaluilla voidaan nyt tarjota tehokasta apua pakkauksen suunnitteluun. Voidaan tutkia, miten pakkaus erottuu kaupassa, mitä tuntemuksia se kuluttajassa herättää ja mitä mieltä kuluttaja on itse tuotteesta aistinvaraisesti. Yhdistämällä näin saatua syvempää tietoa saadaan parempi kuva siitä, miten tuote todennäköisesti menestyy. Erottuuko se, myykö se ja täyttääkö se lupaukset. Kannattaa tutkia eikä arvailla!

Kolumni on julkaistu Print&Media-lehden numerossa 2/2018.

 

 

Jatka lukemista

Metsä Group pilotoi hiilidioksidin talteenottoa Raumalla – tavoitteena koetehdas

Metsä Group aikoo kokeilla ensi kesänä Rauman sellutehtaalla puuperäisen hiilidioksidin talteenottoa. Sitä voitaisiin hyödyntää fossiilisia materiaaleja ja polttoaineita korvaavien tuotteiden raaka-aineena, mutta ensin teknologioiden ja markkinoiden pitäisi kehittyä.
Biotehdas

Orapacille Pohjoismaiden ensimmäinen uuden sarjan KBA-stanssauskone

Oravaisen tehtaille asennettiin marraskuussa harvinaislaatuinen stanssauskone. Se pystyy käsittelemään käyriä aaltopahviarkkeja paremmin kuin edeltäjänsä.
20241009_120639

Suomalaiskeksintö: pakkauspaperin biomuovikalvo kestää rasvan ja hapen

Suomalainen metsä- ja paperiyhtiö UPM on kehittänyt yhdessä yhdysvaltalaisen Eastmanin kanssa uuden pakkauspaperin elintarvikkeille. Materiaaliin on lisätty rasvan- ja hapenkestävä kalvo, joka on valmistettu selluloosapohjaisesta biomuovista. Näin kertoo Pohjoismaiden biomuoviyhdistys (Nordisk Bioplastförening) verkkosivuillaan.
upm-biobarrier-toppx

VTT aikoo jalostaa metsäteollisuuden päästöt kierrätysmuoviksi

VTT avasi talteenotettua hiilidioksidia hyödyntävän pilottilaitoksen, jonka tavoitteena on jalostaa metsäteollisuuden päästöt pitkäikäiseksi, kierrätettäväksi muoviksi.
vtt

Uusimmat uutiset

Stora Enson megatehdas Oulussa käynnistyi – uusi linja on Euroopan nykyaikaisin

Puun kulutus kasvaa Stora Enson Oulun tehtaalla noin miljoona kuutiometriä vuodessa, kun uusi kuluttajapakkauskartonkilinja pääsee täyteen vauhtiin. Osa raaka-aineesta tulee Brasiliasta asti. Toimitukset asiakkaille alkavat viimeistään kesäkuun loppuun mennessä.   
Oulu stora enso

Onko tämä Legon viherpesua?

Lego on parhaillaan korvaamassa pahvipakkaustensa sisällä olevat pienet palikoita sisältävät muovipussit paperisiin. Vaihto tehdään ympäristösyistä – mutta miten asia oikeastaan on? Hollannissa eräs ympäristöaktivisti testasi paperipusseja ja teki hämmästyttävän löydön.
Lego1x

Muoto-pakkauksien valmistajalle miljoona-avustus

Raumalle suunniteltu Muoto-tehdas sai 86,5 miljoonan rahoituksen, mutta Metsä Group ei vielä tiedä, toteutuuko hanke. Muoto on uusi kuitupohjainen pakkaussarja.  
Muoto

Kierrätettävä ja lämmöllä suljettava paperiuutuus Billerudilta

Billerud on kehittänyt kierrätettävän ja lämmöllä suljettavan paperin. Se on suunniteltu korvaamaan muovi pakkauksissa, joissa vaaditaan kierrätystä ja hyvää tiiviyttä.
Billerudx