Viime vuonna ruotsalainen teknologia-startup-yritys &Repeat yhdistyi suomalaisen kilpailijansa Kamupakin kanssa. Tavoitteena oli saavuttaa Pohjoismaiden markkinajohtajuus kierrätettävien pakkausratkaisujen alalla. Nyt on jouduttu toteamaan, että konsepti ei kantanut: Konkurssi on tosiasia.
Joulukuussa 2020 aloittanut &Repeat on auttanut tuhansia ravintola- ja ruokapalvelualan toimijoita sekä Ruotsissa että Ranskassa taistelussa pakkausjätettä vastaan. Toimintansa aikana &Repeat sai yli 60 miljoonaa Ruotsin kruunua riskipääomaa muun muassa Alliance Venturelta ja ranskalaiselta riskipääomarahastolta SuperCapital.
Kamupak on suomalainen startup-yritys ja markkinajohtaja uudelleenkäytettävien pakkausratkaisujen alalla ja se tarjoaa ”Reusable packaging as a service” (RePass) -ratkaisua ravintoloille, kahviloille, tapahtumajärjestäjille, areenoille, hotelleille, kioskeille ja muille toimijoille, jotka tarjoavat ruokaa ja juomia mukaan otettavaksi. Yritys perustettiin vuonna 2019 ja sillä on ollut yli 120 ravintola- ja tapahtuma-asiakasta Suomessa.
Yhdistyessään viime kesänä yrityksillä oli yli 500 asiakasta Ruotsissa ja Suomessa mukaan lukien suuret brändit kuten Pressbyrån, Espresso House, Wolt ja Sodexo. Tulevaisuuden odotukset olivat suuret, erityisesti laskettiin uuden EU-asetuksen varaan, joka koski kertakäyttöpakkauksia. Vuotta aiemmin, 2022, &Repeatin tappio oli kuitenkin jo kasvanut 44 prosenttia. Tuolloin yrityksen liikevaihto oli 7,6 miljoonaa kruunua ja tappio 17,8 miljoonaa. Odotukset eivät toteutuneet ja nyt on jouduttu heittämään pyyhe kehään.
”Taistelun kasvavaa pakkausjätettä vastaan on jatkuttava. Onnistuimme aloittamaan jotain suurta ja voimme lähteä ylpeys sydämessämme. Toivottavasti jättämämme perintö toimii ponnahduslautana johonkin vielä suurempaan”, kommentoi yhtiön toimitusjohtaja Ilkka Puikkonen.