Tietoa tuotteen ilmastovaikutuksista pakkauksiin

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2020-08-14
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Maailmanlaajuinen elintarvikeyritys Upfield, jonka brändejä ovat esimerkiksi Flora, Becel, ProActiv ja Blå Band, aikoo painattaa vuoden 2021 loppuun mennessä ​​yhteensä 100 miljoonaan pakkaukseensa tiedot tuotteen ilmastovaikutuksista.

Tavoitteena on auttaa kuluttajia tekemään tietoisia päätöksiä valitsemiensa elintarvikkeiden ilmastovaikutuksista. Upfieldin viime vuonna julkaistun raportin mukaan kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttaa tieto ilmastovaikutuksista ostopäätösten tekemisen yhteydessä. Kun kuluttajat voivat vertailla suoraan eri elintarvikeryhmiä, he valitsevat helpommin ruokia, joilla on pienemmät ilmastovaikutukset.

Kuluttajilla on taipumus aliarvioida syömiensä elintarvikkeiden ilmastovaikutuksia, joten tieto auttaa valitsemaan terveellisempiä, mutta myös kestävän kehityksen mukaisia elintarvikkeita.

– Elintarvikkeiden pakkausmerkinnät tarjoavat kuluttajille tärkeitä tietoja mm. aineosista, terveyshyödyistä, allergeeneista, säilyvyydestä ja tuotteen käytöstä. Lisäämällä pakkauksiin tietoa ilmastovaikutuksista kuluttajat ymmärtävät ruokavalintojen vaikutukset ilmastoon. Tarjoamalla avoimesti tietoa tuemme kuluttajien siirtymistä tekemään kestävän kehityksen ruokavalintoja. Kehotamme muitakin alan yrityksiä tarjoamaan ilmastovaikutuksia koskevia tietoja pakkauksissaan, toteaa Upfieldin yhteiskuntasuhde- ja viestintäjohtaja Jeanette Fielding.

Unileverin aiemmin omistama Upfield on maailmanlaajuinen kasvipohjaisia elintarvikkeita valmistava yritys ja maailman suurin kasvimargariinien ja -juustojen tuottaja, jolla on yli 100 tuotemerkkiä.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

United Bankersin metsärahasto ostaa FiberLeanin

Suomalainen United Bankersin rahasto Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG) on ostanut kaikki FiberLean Technologies Ltd:n osakkeet. FiberLean valmistaa laitteita mikrofibrilloidun selluloosan (MFC) tuotantoon, mikä tarkoittaa paperimassalle uusia ominaisuuksia.
David-Walker

Graafikkoyhdistyksen barometri: markkinat näyttävät synkiltä

Grafiska Företagenin (Graafisen alan yrittäjät) toimitusjohtaja Eva Glückman oli yksi Ruotsin Kartonkiyhdistyksen hiljattain pidetyn vuosikokouksen puhujista. Hän kertoi, mitä mieltä jäsenyritykset olivat taloussuhdanteista ja katsovatko he tulevaisuuteen positiivisin vai negatiivisin odotuksin.
Evax

Lääkepullojen valmistuksessa käytetään ensimmäistä kertaa biopohjaista PET-muovia

Suomalainen UPM Biochemicals on solminut kahden muun yrityksen kanssa kumppanuuden, jonka tavoitteena on tuottaa maailman ensimmäiset osittain puupohjaisesta PET-muovista valmistetut lääkepullot. Näin kertoi Nordisk Bioplastförening verkkosivuillaan.
upm-biopet-topp-2x

Uusien muovinkierrätysyritysten vauhti hiipuu Euroopassa

Plastics Recyclers Europe  -organisaatio (Muovin kierrättäjät Eurooppa) esittelee lukuja, jotka osoittavat muovinkierrätyksen kasvun hidastumista Euroopassa. Vaikka voisi luulla, että ala kehittyy jatkuvasti, ongelmia on noussut esiin.
Foto: Peter Holgersson AB