Maailmanlaajuinen elintarvikeyritys Upfield, jonka brändejä ovat esimerkiksi Flora, Becel, ProActiv ja Blå Band, aikoo painattaa vuoden 2021 loppuun mennessä yhteensä 100 miljoonaan pakkaukseensa tiedot tuotteen ilmastovaikutuksista.
Tavoitteena on auttaa kuluttajia tekemään tietoisia päätöksiä valitsemiensa elintarvikkeiden ilmastovaikutuksista. Upfieldin viime vuonna julkaistun raportin mukaan kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttaa tieto ilmastovaikutuksista ostopäätösten tekemisen yhteydessä. Kun kuluttajat voivat vertailla suoraan eri elintarvikeryhmiä, he valitsevat helpommin ruokia, joilla on pienemmät ilmastovaikutukset.
Kuluttajilla on taipumus aliarvioida syömiensä elintarvikkeiden ilmastovaikutuksia, joten tieto auttaa valitsemaan terveellisempiä, mutta myös kestävän kehityksen mukaisia elintarvikkeita.
– Elintarvikkeiden pakkausmerkinnät tarjoavat kuluttajille tärkeitä tietoja mm. aineosista, terveyshyödyistä, allergeeneista, säilyvyydestä ja tuotteen käytöstä. Lisäämällä pakkauksiin tietoa ilmastovaikutuksista kuluttajat ymmärtävät ruokavalintojen vaikutukset ilmastoon. Tarjoamalla avoimesti tietoa tuemme kuluttajien siirtymistä tekemään kestävän kehityksen ruokavalintoja. Kehotamme muitakin alan yrityksiä tarjoamaan ilmastovaikutuksia koskevia tietoja pakkauksissaan, toteaa Upfieldin yhteiskuntasuhde- ja viestintäjohtaja Jeanette Fielding.
Unileverin aiemmin omistama Upfield on maailmanlaajuinen kasvipohjaisia elintarvikkeita valmistava yritys ja maailman suurin kasvimargariinien ja -juustojen tuottaja, jolla on yli 100 tuotemerkkiä.