Tieto ja teot eivät vielä kohtaa kierrätystottumuksissa

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2022-03-18
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n teettämän kuluttajakyselyn mukaan 95 prosenttia suomalaisista ymmärtää, että jätteiden lajittelu on tärkeää. Silti joka viides jättää kokonaan lajittelematta tai lajittelee vain satunnaisesti. Maailman kierrätyspäivänä 18.3. käynnistyneessä kampanjassa kuluttajat saavat helppoja vinkkejä lajitteluun.

Tieto lajittelun ja kierrättämisen tärkeydestä ei johda kaikkien suomalaisten kohdalla vielä arjen tekoihin. Tämä selviää Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n teettämästä kuluttajakyselystä. Helmikuussa toteutetun kyselyn mukaan 95 prosenttia suomalaisista ymmärtää, miksi jätteiden lajittelu on tärkeää. Silti viidennes ilmoittaa, ettei lajittele jätteitään ollenkaan tai lajittelee vain satunnaisesti tai muutamaa jätejaetta.

– Ilmastonmuutos on haaste, joka voidaan voittaa vain yhdessä. Lajittelemalla meistä jokainen pystyy vähentämään hiilidioksidin määrää ilmassa ja hillitsemään maapallon lämpenemistä. Lajittelu on jokaisen ihmisen helppo ympäristöteko, toteaa Ringin toimitusjohtaja Juha-Heikki Tanskanen.

Tilapula aiheuttaa haasteita

Entistä useampi suomalainen kertoo lajittelevansa jätteistään edes osan. Tunnollisimpia lajittelijoita ovat Ringin kyselyn perusteella yli 65-vuotiaat, joista 79 prosenttia kertoo lajittelevansa kaiken tai lähes kaiken jätteen. Laiskimpia lajittelijoita ovat yllättäen nuoret, joista vain noin puolet ilmoittaa lajittelevansa kaikki jätteensä. Kyselyn mukaan kuitenkin juuri nuoret aikovat innokkaimmin lisätä jätteidensä lajittelua lähitulevaisuudessa.

Eniten haasteita suomalaisille aiheuttaa lajittelun viemä tila kotona. Se on pulma 29 prosentille. Kyselyn mukaan yli puolet on kuitenkin sitä mieltä, ettei lajittelussa ole mitään vaikeaa.

– Tämä on tärkeä tieto. Kaikki suomalaiset tulisi saada lajittelemaan ja lajittelu on helppo oppia. Tutkimustuloksista on myös nähtävissä, että kun on kerran ryhtynyt arjessaan lajittelemaan pakkausjätteensä, tavasta ei haluta luopua, sanoo Tanskanen.

Helpot vinkit joka kodin lajitteluun Ringin lajittelukoulusta

Ringin valtakunnallinen kuluttajakampanja käynnistyy tänään 18. maaliskuuta eli maailman kierrätyspäivänä. Kampanja vie suomalaiset lajittelukouluun. Oppitunneilla opitaan helpot vinkit muovi-, kartonki- ja lasipakkausten sekä kodin pienmetallin lajitteluun. Lisäksi lajittelukoulussa kerrataan, miksi lajittelu on niin tärkeää.

Tutkimuksen toteutti IRO Research. Aikavälillä 8.–16.2. toteutettuun kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Tutkimuksen otos painotettiin vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.

Uusimmat uutiset

Eurooppalaisen muovinkierrätyksen tila on kriittinen

Kun materiaalien ympäristövaikutuksista keskustellaan, muovin kierrätystä pidetään usein ratkaisuna. Voimme varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, että muovia kierrätetään liian vähän. Sen tehostamiseksi tarvitaan vahvoja toimia ja investointeja. Mutta kierrätys ei ole ainoa asia, joka ratkaisee tulevaisuuden. Nyt näyttää siltä, että kierrätyskapasiteetti vähenee Euroopassa. Yritykset kamppailevat lisätäkseen kierrätysmateriaalien kysyntää ja pitääkseen taloutensa kannattavana.
Atervinningx
Eurooppalaisen muovinkierrätyksen tila on kriittinen

Orapac kilpailee hiomakonepakkauksella Packnorth Award 2025 -palkinnosta

Suomalainen Oy Orapac Ab osallistui Packnorth Award -kilpailuun myös viime vuonna. Nyt yritys ottaa osaa teollisuuspakkaukset-kategoriaan.
orapac_slipmaskin
Orapac kilpailee hiomakonepakkauksella Packnorth Award 2025 -palkinnosta

EUROPEN julkaisi interaktiivisen PPWR-oppaan

Brysselissä toimiva EUROPEN-järjestö on tehnyt interaktiivisen oppaan, joka auttaa yrityksiä täyttämään PPWR:n (Pakkaus- ja pakkausjäteasetus) vaatimukset ja luomaan yleissilmäyksen sääntöviidakkoon. Millainen vaikutus sillä on pakkauksen arvoketjuun?
anne-nygard-KAx_Ok89I7Q-unsplashx
EUROPEN julkaisi interaktiivisen PPWR-oppaan

Autonhoitotarvikkeita täynnä oleva joulukalenteri kilpailee Packnorth Award 2025 -palkinnosta

Joulukalenterit voivat näyttää monenlaisilta. Packnorth Award -kilpailuun on saapunut useita erilaisia versioita, joista uusin on DS Smith Packaging Swedeniltä. Yritys on valmistanut kalenterin RW Trading AB:lle, joka toimialaa ovat autonhoitotuotteet.
ds-smith
Autonhoitotarvikkeita täynnä oleva joulukalenteri kilpailee Packnorth Award 2025 -palkinnosta

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904
Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi
Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO
R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko
DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat