The Change Book -raportti keskittyy innovaatioihin

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2022-02-02
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Neste on tänään julkaissut uuden markkinoihin ja innovaatioihin keskittyvän englanninkielisen raporttinsa nimeltä The Change Book. Raportissa kootaan yhteen validoituihin tietoihin perustuvia Nesteen asiantuntijanäkemyksiä muun muassa lainsäätäjien käyttöön uusiutuvan ja kiertotalouteen perustuvan tulevaisuuden luomiseksi. Julkaisu keskittyy kolmeen keskeiseen teemaan, joita ovat vastuullisuuden ja kiertotalouden kasvava merkitys kuluttajille, teollisuuden uudet mahdollisuudet päästövähennyksiin sekä vastuullisen liikkumisen edellyttämä kehitys ja innovointi.

Julkaisu tarjoaa tietoa ja vastaa keskeisiin kysymyksiin siitä, miten maailmanlaajuista sääntelyjärjestelmää sekä kuluttajien ja kiertotalouden välisiä yhteyksiä tulisi kehittää. Raportti käsittelee myös sitä, miten laajempaa teollista päästövallankumousta voidaan johtaa ja miten tehdä liikenteestä globaalisti kestävää. Ennen kaikkea The Change Book on kutsu yhteistyöhön, jonka tarkoitus on vauhdittaa vastuullisessa muutoksessa tarvittavien uusien teknologioiden kehitystä.

– Tutkimustieto osoittaa selvästi, että kaikki ratkaisut päästöjen vähentämiseksi on otettava käyttöön. On tärkeää voida hyödyntää eri raaka-ainevaihtoehtojen täysi valikoima sen sijaan, että yrittäisimme arvailla ja valita yksittäisiä teknologisia ratkaisuja. Tarvitsemme läpimurtoja luovia innovaatioita ja keskittymistä tutkimukseen ja teknologian kehittämiseen, jotta pystymme tarjoamaan kustannustehokkaita ja arvoa luovia ratkaisuja tulevaisuudessa, sanoo Nesteen innovaatiojohtaja Lars Peter Lindfors.

Kiihtyvä ilmastokriisi vaatii nopeita ja konkreettisia toimia. The Change Book -raportin avulla Neste kutsuu yrityksiä ja tutkimuslaitoksia yhteistyöhön kehittämään innovaatioita ja teknologioita, joita tarvitaan nopeuttamaan vastuullista muutosta.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko