Mahtavaa, että olet löytänyt tiesi pakkausalan uuteen aktiiviseen ja kotimaiseen tietokanavaan. Packnews.fi avattiin käyttöösi 1.3. Täältä löydät jatkossa päivittäisen uutisannoksesi pakkausten maailmasta. Uutisemme käsittelevät esimerkiksi pakkaussuunnittelua ja -tuotteita, alan yrityksiä ja trendejä, sekä teknologiaa että alan tapahtumia.
Miksi julkaisimme pakkausalalle uutissivuston? Lyödäänpäs faktoja tiskiin. Vuoteen 2020 mennessä pakkausalan markkinoiden ennustetaan kasvavan lähes biljoonaan dollariin. Toisin sanoen 1000 miljardiin dollariin! Vuosikasvun vauhdiksi on ennustettu 3,5 prosenttia. Aika kovaa pakkauspenetraatiota on siis luvassa. Ja kaiken kukkuraksi Suomessa ei jostain syystä ole aiemmin ollut lainkaan pakkausalan omaa uutissivustoa. Olikin helppo sanoa ’kyllä’ ruotsalaisen Packnews.se-sivuston tekijöille, kun he kysyivät, olisiko Print&Media kiinnostunut lähtemään heidän kumppanikseen Suomessa.
Print&Media vastaa Packnewsin Suomen toiminnasta. Print&Media tunnetaan laaja-alaisena graafisen viestinnän ammattilehtenä Suomessa, mutta Packnewsin myötä tuomme myös lehteemme huhtikuun numerosta alkaen lisämausteen esittelemällä uuden pakkausosion. Se tuo lehteen uutta mielenkiintoista sisältöä, vaikka olemme toki käsitelleet pakkausalaa jonkin verran jo aiemminkin. Pakkaukset yhdistävät sopivasti koko graafista toimialaa: pakkauksia tehdään lähes kaikilla painotekniikoilla ja myös sekä brändit että suunnittelijat työskentelevät pakkausten parissa päivittäin. Pakkauksissa on sopiva sekoitus tekniikkaa, luovuutta, markkinointia ja myyntiä.
Kasvavan pakkausalan trendejä ovat tällä hetkellä niin sanotut aktiiviset pakkaukset ja älypakkaukset, jotka tuovat pakkaukset eloon yhdistämällä ne interaktiivisesti verkkoon. Biopakkaukset ovat myös kuuma trendi. Esimerkiksi kartongin ja biomuovien yhdistelmät ovat mielenkiintoinen alue seurata. Pohjoismailla on huima potentiaali biopakkauksissa, sillä olemmehan pääosin metsää. Puu biomateriaalin uusiutuvana raaka-aineena on iso mahdollisuus.
Myös pakkausten digitaalinen painotuotanto, esimerkiksi etiketeissä ja tuotepakkauksissa, tulee lisääntymään, kun personoidut ja kohdennetut pakkauskampanjat saavat enemmän jalansijaa isojen brändien tuotemarkkinoinnissa. Brändeillä on tarve puhutella kuluttajaa uudella tavalla ja tuotepakkaukset ovat siihen mainio keino.
Pidemmittä puheitta, ole hyvä ja tutustu tuoreisiin Packnews.fi-sivuihimme. Tilaamalla sivuston uutiskirjeen, tulet saamaan viikottain uutisia, joiden avulla voit seurata, mitä tällä kasvumarkkinalla tapahtuu.
Pakkausterveisin,
Jarkko Hakola
Kustantaja
Packnews.fi /Print&Media Publishing Oy