Tervetuloa pakkausala

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2016-02-29
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Mahtavaa, että olet löytänyt tiesi pakkausalan uuteen aktiiviseen ja kotimaiseen tietokanavaan. Packnews.fi avattiin käyttöösi 1.3. Täältä löydät jatkossa päivittäisen uutisannoksesi pakkausten maailmasta. Uutisemme käsittelevät esimerkiksi pakkaussuunnittelua ja -tuotteita, alan yrityksiä ja trendejä, sekä teknologiaa että alan tapahtumia.

Miksi julkaisimme pakkausalalle uutissivuston? Lyödäänpäs faktoja tiskiin. Vuoteen 2020 mennessä pakkausalan markkinoiden ennustetaan kasvavan lähes biljoonaan dollariin. Toisin sanoen 1000 miljardiin dollariin! Vuosikasvun vauhdiksi on ennustettu 3,5 prosenttia. Aika kovaa pakkauspenetraatiota on siis luvassa. Ja kaiken kukkuraksi Suomessa ei jostain syystä ole aiemmin ollut lainkaan pakkausalan omaa uutissivustoa. Olikin helppo sanoa ’kyllä’ ruotsalaisen Packnews.se-sivuston tekijöille, kun he kysyivät, olisiko Print&Media kiinnostunut lähtemään heidän kumppanikseen Suomessa.

Print&Media vastaa Packnewsin Suomen toiminnasta. Print&Media tunnetaan laaja-alaisena graafisen viestinnän ammattilehtenä Suomessa, mutta Packnewsin myötä tuomme myös lehteemme huhtikuun numerosta alkaen lisämausteen esittelemällä uuden pakkausosion. Se tuo lehteen uutta mielenkiintoista sisältöä, vaikka olemme toki käsitelleet pakkausalaa jonkin verran jo aiemminkin. Pakkaukset yhdistävät sopivasti koko graafista toimialaa: pakkauksia tehdään lähes kaikilla painotekniikoilla ja myös sekä brändit että suunnittelijat työskentelevät pakkausten parissa päivittäin. Pakkauksissa on sopiva sekoitus tekniikkaa, luovuutta, markkinointia ja myyntiä.

Kasvavan pakkausalan trendejä ovat tällä hetkellä niin sanotut aktiiviset pakkaukset ja älypakkaukset, jotka tuovat pakkaukset eloon yhdistämällä ne interaktiivisesti verkkoon. Biopakkaukset ovat myös kuuma trendi. Esimerkiksi kartongin ja biomuovien yhdistelmät ovat mielenkiintoinen alue seurata. Pohjoismailla on huima potentiaali biopakkauksissa, sillä olemmehan pääosin metsää. Puu biomateriaalin uusiutuvana raaka-aineena on iso mahdollisuus.

Myös pakkausten digitaalinen painotuotanto, esimerkiksi etiketeissä ja tuotepakkauksissa, tulee lisääntymään, kun personoidut ja kohdennetut pakkauskampanjat saavat enemmän jalansijaa isojen brändien tuotemarkkinoinnissa. Brändeillä on tarve puhutella kuluttajaa uudella tavalla ja tuotepakkaukset ovat siihen mainio keino.

Pidemmittä puheitta, ole hyvä ja tutustu tuoreisiin Packnews.fi-sivuihimme. Tilaamalla sivuston uutiskirjeen, tulet saamaan viikottain uutisia, joiden avulla voit seurata, mitä tällä kasvumarkkinalla tapahtuu.

Pakkausterveisin,
Jarkko Hakola
Kustantaja
Packnews.fi /Print&Media Publishing Oy

 

 

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Metsä Group pilotoi hiilidioksidin talteenottoa Raumalla – tavoitteena koetehdas

Metsä Group aikoo kokeilla ensi kesänä Rauman sellutehtaalla puuperäisen hiilidioksidin talteenottoa. Sitä voitaisiin hyödyntää fossiilisia materiaaleja ja polttoaineita korvaavien tuotteiden raaka-aineena, mutta ensin teknologioiden ja markkinoiden pitäisi kehittyä.
Biotehdas

Orapacille Pohjoismaiden ensimmäinen uuden sarjan KBA-stanssauskone

Oravaisen tehtaille asennettiin marraskuussa harvinaislaatuinen stanssauskone. Se pystyy käsittelemään käyriä aaltopahviarkkeja paremmin kuin edeltäjänsä.
20241009_120639

Suomalaiskeksintö: pakkauspaperin biomuovikalvo kestää rasvan ja hapen

Suomalainen metsä- ja paperiyhtiö UPM on kehittänyt yhdessä yhdysvaltalaisen Eastmanin kanssa uuden pakkauspaperin elintarvikkeille. Materiaaliin on lisätty rasvan- ja hapenkestävä kalvo, joka on valmistettu selluloosapohjaisesta biomuovista. Näin kertoo Pohjoismaiden biomuoviyhdistys (Nordisk Bioplastförening) verkkosivuillaan.
upm-biobarrier-toppx

VTT aikoo jalostaa metsäteollisuuden päästöt kierrätysmuoviksi

VTT avasi talteenotettua hiilidioksidia hyödyntävän pilottilaitoksen, jonka tavoitteena on jalostaa metsäteollisuuden päästöt pitkäikäiseksi, kierrätettäväksi muoviksi.
vtt