Tavoitteena puolittaa juomapakkausten aiheuttamat päästöt

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2023-02-20
PÄIVITETTY: 2023-03-01
Formation of bottles

Juomapakkaukset tuottavat merkittävän osuuden Alkon tuotteiden ilmastovaikutuksista, todetaan Alkon julkaisemassa tiekartassa kohden juomapakkauspäästöjen puolittamista. Koko Alkon arvoketjussa 53 % ilmastopäästöistä syntyy juomien valmistuksesta ja 24 % juomapakkausten valmistamisesta (lähde: Alkon ilmastovaikutusselvitys 2020). Kun asiaa tarkastellaan viinien osalta, pakkauksen osuus ympäristövaikutuksesta on lähes puolet (46 %) (lähde: Environmental impacts of alcoholic beverages 2016).

Alkolla on suoraviivaisempi vaikutusmahdollisuus juomien pakkaamiseen kuin esimerkiksi juoman valmistusprosesseihin, ja siksi tavoite koskee juomapakkauksista aiheutuvia ilmastopäästöjä.

Alko tunnistaa kasvavan paineen entistä vaikuttavampien toimenpiteiden toteuttamiseksi ilmastokriisin hillitsemisessä. Yhtiön lmastoselvityksen mukaan suurimmat ilmastopäästöt syntyvät juomatuotannossa, ja pakkausten lisäksi myös juomatuotannon päästöjen pienentäminen tulee olemaan merkittävässä osassa alko ilmasto- ja ympäristötyötä.

Tavoitteena päästöjen puolittaminen
Vuonna 2020 juomapakkaukset muodostivat yhteensä 24 % eli 35 181,4 tCO2e kokonaishiilijalanjäljestä. Juomapakkaustiekartan mittarina on ilmastopäästöt (tCO2e) miljoonaa myytyä juomalitraa kohden, joka vuoden 2020 osalta oli 380 tCO2e / miljoona myytyä juomalitraa.

Tavoitteena on pienentää juomapakkauspäästöt 2030 loppuun mennessä puoleen vuoden 2020 tasosta. Tämä tarkoittaa, että juomapakkauspäästöjen tulisi olla 190 tCO2e / miljoona myytyä juomalitraa viimeistään vuoden 2030 osalta.

Päästövähennyksen lisäksi juomapakkaustiekartan tavoitteena on mahdollistaa asiakkaan ilmaston kannalta vastuullisemman tuotevalinnan tekeminen entistäkin vaivattomammin.

Lue lisää Alkon tiekartasta

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce

Uusi päällystämätön kartonki Holmen Iggesundilta

Invercote Touch on uusi päällystämätön kartonki Holmen Board & Paperilta. Se on suunniteltu vastaamaan kasvavaan kysyntään kestäviä ja visuaalisesti houkuttelevia pakkausmateriaaleja kohtaan, joiden tulee silti säilyttää hyvät paino-ominaisuutensa.
Igge-touchx

Biomuovilla on oleellisesti pienemmät CO2-päästöt verrattuna perinteiseen muoviin

Iso-Britanniassa, Kiinassa ja Sveitsissä olevat tutkijat ovat osoittaneet, että kun fossiilinen muovi korvataan biohajoavalla biomuovilla, syntyy merkittävästi vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Näin kirjoittaa Nordisk Bioplast-yhdistys omilla verkkosivuillaan.
Global warming concept

Packnews-lehti täyttää 90 vuotta – paluu vuoteen 1977

Packnews-lehti (aiemmin nimeltään nord emballage) täyttää tänä vuonna 90 vuotta. Se saattaa olla maailman vanhin pakkausalan lehti. Toimitus on viime vuosina selaillut vanhoja lehtiä ja julkaissut niistä parhaita paloja, joista yksi on tässä artikkelissa.
Letpak