K-ryhmän tavoitteena on lisätä Sydänliiton myöntämä Sydänmerkki noin 200 olemassa olevaan Pirkka ja Pirkka Parhaat -tuotteeseen. Sydänmerkki myönnetään tuotteille, jotka ovat terveellisempiä valintoja omassa tuoteryhmässään.
Sydänliiton myöntämä Sydänmerkki helpottaa terveellisempien valintojen tekemistä, sillä se kertoo, että tuote on tuoteryhmässään parempi valinta suolan määrän sekä rasvan laadun ja määrän suhteen. Sydänmerkki-järjestelmä koostuu yli 50 tuoteryhmästä ja niiden ravitsemuskriteereistä, jotka perustuvat tutkittuun ravitsemustietoon ja -suosituksiin.
Pirkka ja Pirkka Parhaat -valikoimasta löytyy jo Sydänmerkki-kriteerit täyttäviä tuotteita. Sydänmerkin lisääminen noin 200 olemassa olevaan Pirkka ja Pirkka Parhaat -tuotteeseen on yksi konkreettinen keino, jolla K-ryhmä auttaa asiakkaita tekemään terveyden kannalta edullisempia valintoja.
– Sydänmerkki tullaan lisäämään usean eri tuoteryhmän tuotteisiin, kuten esimerkiksi merkin käytön kriteeristöt täyttäviin lihatuotteisiin, valmisruokiin ja maitovalmisteisiin, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.
Sydänmerkit lisätään tuotteisiin pakkauspäivitysten yhteydessä. Ensimmäiset omien brändien Sydänmerkki-tuotteet näkyvät K-kaupoissa tämän vuoden lopulla.