Syyskuun neljäntenä Suomessa juhlitaan kotimaista ruokaa.
Ruokaa pidetään helposti itsestäänselvyytenä, mutta viimeistään koronan aiheuttamat poikkeukselliset olot ovat avanneet silmät näkemään omissa käsissä olevan elintarviketuotannon arvon. Avoimessa maailmassa mikään maa ei pärjää täysin yksin, mutta etenkin kriisin hetkellä ruokahuollon korkealla omavaraisuudella on suuri merkitys.
– Kun ruoan saatavuus on kunnossa, ei tule miettineeksi, miten paljon työtä ja osaamista vaaditaan, että kuluttajien saatavilla on koko ajan valikoima turvallisia, terveellisiä, vastuullisesti valmistettuja ruokia ja juomia, Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Pia Pohja painottaa tiedotteessa.
Kuluttajatutkimusten mukaan suomalainen ruoka on vahvassa nosteessa. Neljä viidestä kansalaisesta pitää tärkeänä syödä sitä.
– Toivoa sopii, että myönteinen trendi kysynnässä vahvistuu edelleen. Se vaikuttaa suoraan yritysten kykyyn työllistää ja luoda työpaikkoja, mille nykyisessä taloudellisessa tilanteessa on Suomessa varmistettava mahdollisimman hyvät edellytykset.
Suomalaisen ruoan päivää voi viettää valitsemalla kotimaisia tuotteita. Suomalainen ruoka on myös ilmastoteko, sillä elintarvikeyritykset ovat jo pitkään investoineet ja aikovat vastaisuudessakin investoida vähähiilisyyteen ja vastuullisuuteen.
– Nämä investoinnit konkretisoituvat esimerkiksi tuoteinnovaatioina, ympäristöystävällisempinä pakkauksina, uudenlaisina valmistusmenetelminä, sivuvirtojen tarkempana hyödyntämisenä ja kiertotalouden edistämisenä, Pia Pohja luettelee.
– Suomalaiset elintarvikeyritykset panostavat tutkimukseen ja kehittämiseen suhteellisesti eniten Euroopassa. Korkea innovaatiotaso on tärkeä kilpailutekijä suomalaisille elintarvikeyrityksille sekä kotimaassa että vientimarkkinoilla.
Elintarviketeollisuus on Suomessa huomattava työllistäjä. Elintarvikeyritysten palveluksessa 38 000 henkeä lähes 1 800 toimipaikassa. Myös kerrannaisvaikutukset ovat mittavat. Yksi työpaikka elintarviketeollisuudessa synnyttää yli kolme työpaikkaa muualle yhteiskuntaan, mm. pakkausteollisuuteen. Suomessa valmistettujen elintarvikkeiden kotimaisuusaste on keskimäärin 82 %.