Samppanjapakkaus voitti Stora Enson kilpailun

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2016-05-12
PÄIVITETTY: 2023-02-16

Ruotsalaisen Micaela Nilssonin Pivert Champagne oli tuomariston yksimielinen valinta ammattilaissarjan voittajaksi Stora Enson Recreate Packaging 2016 -kilpailussa.

Micaela Nilsson työskentelee Gafs Kartongissa Ruotsissa rakennesuunnittelijana. Hänen tiiminsä halusi osoittaa, millaisia tuloksia uusimmalla laserteknologialla saadaan pakkauksen valmistuksessa.

”Tässä on selkeä voittaja. Erittäin vahva design kuplineen ja valoefekteineen. Innovatiivinen yhdistelmä teknistä toimivuutta ja esteettisyyttä hyödyntämällä CKB-kartongin monipuolisuutta. Design tarjoaa monia kustomointimahdollisuuksia teemoja ja värejä vaihtelemalla. Luo kaikessa yksinkertaisuudessaan runsaasti lisäarvoa”, tuomaristo totesi Pivert Champagne-pakkauksesta.

Opiskelijoiden sarjan voitti Duncan Anderssonin Chrysalis -parfyymipakkauskonsepti. Anderson on opiskellut pakkaus- ja brändimuotoilua Lahden Muotoilu- ja taideinstituutissa. 

”Kosmetiikka-alalla pakkauksen tärkein tehtävä on tuoda tuote näyttävästi esiin. Yleensä pakkaus kätkee hajuvesipullon muodon – ja se on harmi. Kilpailutyössä pullon muoto toistuu pakkauksessa. Stora Enson Performa Brilliance on erinomainen materiaalivalinta tähän pakkaukseen. Pakkauksen kaunis ulkoasu luo orgaanisen käsityksen konseptista. Näin innovatiivinen pakkausmuotoilu on uutta parfyymipakkauksissa – pakkaus on kaunis, miellyttävän tuntuinen ja omaperäinen, ja kilpailutyön erinomainen esitys ja tasokkaat prototyypit osoittavat poikkeuksellista taitoa ja luovuutta”, tuomaristo totesi pakkauksesta.

Kilpailu suositumpi kuin koskaan
Nyt kolmatta kertaa järjestetty Recreate Packaging -kilpailu oli suositumpi kuin koskaan aikaisemmin. Kilpailuun osallistui yhteensä 157 työtä, jotka kilpailivat siitä, miten kartongin tuntuominaisuuksia voidaan parhaiten hyödyntää luksuspakkauksissa. Kummankin sarjan ensimmäinen palkinto on suuruudeltaan 5 000 euroa. Kilpailutuomaristo oli yksimielinen siitä, mitkä kilpailutyöt tekivät todellisen vaikutuksen.

”Oli hienoa nähdä niin monta uutta ideaa kartongin käytöstä ylellisissä samppanja-, suklaa- ja parfyymipakkauksissa. Suunnittelijat olivat todellakin saaneet uusiutuvista materiaaleistamme esiin ne tuntuominaisuudet, jotka luovat ainutlaatuisen kuluttajakokemuksen”, sanoo tuomariston puheenjohtaja, Stora Enson Consumer Board divisioonan johtaja Jari Latvanen.

Palkitut työt esitellään kilpailun verkkosivustolla www.recreatepackaging.com.

 

 

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Metsä Group pilotoi hiilidioksidin talteenottoa Raumalla – tavoitteena koetehdas

Metsä Group aikoo kokeilla ensi kesänä Rauman sellutehtaalla puuperäisen hiilidioksidin talteenottoa. Sitä voitaisiin hyödyntää fossiilisia materiaaleja ja polttoaineita korvaavien tuotteiden raaka-aineena, mutta ensin teknologioiden ja markkinoiden pitäisi kehittyä.
Biotehdas

Orapacille Pohjoismaiden ensimmäinen uuden sarjan KBA-stanssauskone

Oravaisen tehtaille asennettiin marraskuussa harvinaislaatuinen stanssauskone. Se pystyy käsittelemään käyriä aaltopahviarkkeja paremmin kuin edeltäjänsä.
20241009_120639

Suomalaiskeksintö: pakkauspaperin biomuovikalvo kestää rasvan ja hapen

Suomalainen metsä- ja paperiyhtiö UPM on kehittänyt yhdessä yhdysvaltalaisen Eastmanin kanssa uuden pakkauspaperin elintarvikkeille. Materiaaliin on lisätty rasvan- ja hapenkestävä kalvo, joka on valmistettu selluloosapohjaisesta biomuovista. Näin kertoo Pohjoismaiden biomuoviyhdistys (Nordisk Bioplastförening) verkkosivuillaan.
upm-biobarrier-toppx

VTT aikoo jalostaa metsäteollisuuden päästöt kierrätysmuoviksi

VTT avasi talteenotettua hiilidioksidia hyödyntävän pilottilaitoksen, jonka tavoitteena on jalostaa metsäteollisuuden päästöt pitkäikäiseksi, kierrätettäväksi muoviksi.
vtt